Poradna odborníka
Položené dotazy
Dotaz
Dobry den,mel bych dotaz je nejaka moznost aby banka zrusila(odpustila)sankce a pokuty za neplaceni uveru?Za 5 let nesplaceni to udelalo z puvodnich 150tis castku 370tis.Je moznost se na nekoho obratit?Dekuji
Odpověď
Dobrý den,
to je pouze a jen na té bance, která tyto sankce dala jako smluvní podmínku. Je otázka, k jakému úvěru, zda už náhodou nebyl platný nový zákon o spotřebiteslkém úvěru apod. Nějaká tzv. "autorita" neexistuje, pokud tím ale není myšlen soud. Lze podat např. žalobu pro nemravnost této sankce. To však musí posoudit jen soud s ohledem na výši úvěru a dalších faktorů.....
Dotaz
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o informaci. Mám uzavřenou smlouvu s realitní kanceláří o prodeji mé nemovitosti, která je lehce před koncem platnosti. Vzhledem k tomu, že se již změnily okolnosti, které nás vedli k prodeji nemovitosti (od srpna), není v našem zájmu nemovitost prodat, respektive, pokud by k tomuto mělo dojít, potřebujeme čas k nalezení nemovitosti jiné. Na poslední chvíli se teď objevil zájemce, který nemovitost ještě neviděl, ale chce případně podepsat rezervační smlouvu hned při prohlídce nemovitosti. Mám jako prodávající právo, požadovat dohodu o vystěhování z nemovitosti, tzn. termín vystěhování oddálit, či nemohu tímto požadavkem případného kupujícího limitovat...toto se v případě neuzavření kupní smlouvy ( z důvodu mého požadavku na oddálení termínu vystěhování) považuje za bránění uzavření kupní smlouvy ze strany prodávajícího, tzn. pokuta realitní kanceláři?? Předem velice děkuji za odpověď.
Odpověď
Prosím, tato odpovědna je zaměřena na to, jak si stěžovat či postupovat ve věci stížnosti u bank... toto je záležitost zcela jiná. Proto se prosím obraťte asi na odborníky přes občanské právo.....
Dotaz
Dobrý den, zařizoval jsem si na oficiálních stránkách vietnamského imigračního úřadu víza, za které jsem měl zaplatil 25 USD (2x protože se jednalo o 2 víza). K platbě Vietnamci použili platební bránu Payoo, kde si k tomu napočítali poplatek 0,96 USD a celkovou částku 25,96 USD převedli na VND, konkrétně 600.902,00 vietnamských dongů s datem transakce 31.10.2019 v 04:53:10 hodin jejich času. Tato částka se zobrazila v mém IB nejdříve jako nezaúčtovaná transakce dne 30.10.2019 a byla vyčíslena jako 608,45 CZK. Později dne 02.11.2019 se nezaúčtovaná transakce změnila na karetní transakci ve výši 608,30 CZK. Když jsem se dotázal v bance podle čeho stanovovali kurz, když v kurzovním lístku nemají měnu VND, bylo mi odpovězeno, že "děkuji za Váš dotaz, měnu VND v kurzovním lístku skutečně nemáme, částka je proto odesílaná v EUR, konkrétně z Fio odešlo 23,26 EUR. Dále záleží na kurzu karetní asociace tzn. Mastercard, podrobnosti o kurzu najdete zde: https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html" Když převedu částku 23,26 EUR kurzem banky, že jsem je koupil dne 2.11.2019, tak by mě to mělo stát 608,08 CZK, když dne 30.10.2019, tak by mě to mělo stát 608,53 CZK. Ani jedno nesedí s tím, co je ve výpisu. Jak to tedy banka přepočítává!? A už vůbec neodpověděli na dotaz, jak převedli VND na EUR, když VND nemají v kurzovním lístku. Kurz VND vůči CZK dle ČNB byl 30.10. i 2.11.2019 stejný, 1.000,00 VND=0,986 CZK Takže kurzem deviza střed ČNB je 600.902,00 VND je to 592,49 CZK! Můj dotaz zní: smí banka provést dvojí konverzi jedné platby? Tuším to bylo EU nějak upraveno, že nesmí.
Odpověď
Dobrý deen,
na to Vám také neodpovím... Jen vím, že se určitě nepoužívá kurs ČNB, neboť kurz je použit několikrát, když do něj vstupjje nesměnitelná měna, resp. měna,kterou banka nemá v kurzovním lístku. Platby takto prováděné jsou pro bžného klienta "zahaleny tajemstvím" a obávám se, že ani banka sama (na pobočce) neví, jak to chodí s kursovou politikou do třetích zemí. Taky platební systém Payoo má někde účet a svou banku a ta může mít zase další kurzy apod..... To není země EU, kde je kursová politika striktně dána a kurs využitý výči klientovi musí být uveden ve výpise z účtu. Zde je to země mimo a těch kursů, které tam vcházejí, je zktrátka více. Vaše banka zná teké jen ten svůj.
Omlouvám se, ale více k tomu neřeknu. Regulováno to není a bez znalostí politiky dané banky vůči svým korespondentům Vám to neobjasním.
Dotaz
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, 18.8.2018 jsem si zakoupil vůz na ičo za 380 000kč v pražském bazaru auto ESA (vůz je bez problémový a slouží) ale co mě překvapilo bylo to že jsem vůz zakoupil v sobotu formou úvěru od Sautoleasing s tím že jsem se paní ptal a bylo my řečeno že není problém úvěr bez problému doplatit pouze stím že se bude nejspíše platit 1% z částky jako pokuta. S tím jsem počítal a proto jsem hned v pondělí zažádal o předčasné splacení a začal řešit úvěr se svojí bankou za lepších podmínek. Po 14ti dnech my přišel domů dopis že částka k doplacení je 598 000, protože na úvěr s podnikání se nevztahuje 1% sazba jako na spotřebitelský úvěr. Tím vlastně požadují úhradu všech úroků až do konce splatkového kalendáře. Prosím o nějaký nápad či radu jak by se dala daná situace řešit. Děkuji V.M.
Odpověď
Dobrý den,
zde Vám, bohužel, neporadím, protože autobazar má pravdu. Regulace jedno procento se na podnikatele nevztahuje. Je otázka, zda byste se o toto chtěl soudit, neboť byste mohl v podstatě tvrdti, což by se zakládalo na pravdě, že jste obdržel info od pracovníka autobazaru, že předčasná splátka je zatížena sankcí 1 %.... ale to nevím,zda by obstálo. U osob na IČO se předpokládá, že jsou přeci jen trochu více profíci než běžný spotřebitel. Rozdíl mezi 380 a 598 tis. Kč je značný a bylo by možné se dovolat soudně o skutečnost, že uvedená částka je v rozporu s dobrými mravy v obalsti podníkání na finačním trhu a naráží také na skutečnost, že to asi není v souladu s běžnou představou zdravého odníkání. Dobré mravy jsou uvedeny v občanském zákoníku v úvodních paragrafech.
Dotaz
Dobrý den, požádali jsme RSTS o vyčíslení překlenovacího úvěru k 31.12.2019. Níže přeposílám jejich vyjádření, kde mne zarazila částka, kterou si účtují. Chci se tedy zeptat, je-li tento poplatek adekvátní k tomuto úkonu. Děkuji za odpověď. --------------------------------------------------------------------------------- Vážená paní Bereznaninová, Váš požadavek byl předán ke zpracování. Dokument Vám bude odeslán poštou doporučeně a za jeho vyhotovení bude účtován poplatek ve výši 5 000,-Kč. S pozdravem Alena Štekrová Raiffeisen stavební spořitelna a.s. Odbor spoření a služeb klientům
Odpověď
No adekvátní vůbec není, alespoň z mého pohledu. Jedná se o spotřebitelský úvěr a tam jsou jistá pravidla daná zákonem o spotřebiteslkém úvěru...... Podívejte se do sazebníku banky, zda takovýto poplatek je v něm uveden. Pokud ano, pak bych toto oznámil ČNB do útvaru ochrany spotřebtele s názorem, že je poplatek přemrštěný. V případě, že banka bude po Vás popolatek vymáhat, můžete se obrátit také na finančního arbitra s návrhem na porušování zákona o spotřebitelském úvěru.
Dotaz
Končí mi platnost platební karty VISA u české spořitelny, jak získám další či novou? Díky
Odpověď
Dobrý den,
no to se musíte spojit se svou bankou. Povětšinou banky dělají tzv. automatický výdej (výměnu) nové karty. To ale musíte mit v podmínkách o vydání karty původní.
Dotaz
Dobrý den, řešíme teď s partnerem koupi pozemku. Budeme žádat o hypotéku. Kupní cenu pozemku ještě nemáme stanovenou. Zajímá mne jak moc tato částka (kupní cena) pak ovlivňuje odhad banky (tržní cena). Je možné, že odhad by byl i mnohem vyšší než by byla kupní cena pozemku? Děkuji za odpověď.
Odpověď
Dobrý den,
opět je to dotaz na komerční bázi... toto je poradna zaměřená primárně na rady klientům, kteří si stěžují na banky..... Já nejsem odhadce nemovitostí, takže Vám toto neřeknu....
Dotaz
Dobrý den, mám kreditní kartu MALL vydanou RB.cz. Abych mohl čerpat bonus 2000 Kč, nemohu ukončit kartu během 12 měsíců od vydání karty (https://www.rb.cz/attachments/pi/karty/PRAVIDLA_mall.pdf) Chtěl jsem po bance ukončení karty k určitému datu např. 31.7.2019, kdy už uplyne více než 12 měsíců od vydání karty. Na to však RBbanka zareagovala, že mi potvrdili přijetí výpovědi okamžitě s měsíční výpovědní lhůtou, tzn., pokud bych na to přistoupil, musel bych vracet vstupní bonus 2000 Kč. Chtěl jsem po nich dodržet termín ukončení k 31.7., oni však tvrdí že to nelze. Mě se zdá, že nemají pravdu, že pokud je měsíční výpovědní lhůta, tak se jedná o minimální lhůtu a delší by měla být možná. Já už teď vím, že kreditní kartu do budoucna nechci, chci mít toto vyřešené a ne na to myslet a hlídat datumy, kdy mám výpověď odeslat. Chtěl jsem jí ukončit s větším předstihem, než je 1 měsíc. Banka tvrdí, že to není možné. Mohou takto jednat nebo musí přijmout mojí výpověď i s větším předstihem, než je jejich uvedený měsíc? Pro informaci ještě posílám informaci, kterou mi poslali, je to žádost o ukončení KK: S pozdravem, Dalibor Pech
Odpověď
Prosím, nepleťe si tuto poradnu s komerčním poradenstvím, ke kterém nejsem oprávněn. Tato odpovědna radí klientům, jak si u banky stěžoat a tuto stížnost vyřídit. Děkuji za pochopení.
JInak si myslím, že banka má pravdu. Lhůta pro výpověď se počítá okamžikem doručení, což je logické. Takto by každý mohl banku v tomto "zneužívat", k čemuž Vaše snaha vlastně spěje...... Takto to cítím i já.
Dotaz
Dobrý den, prosím o radu, jakým způsoben je možné ovlivnit transfer peněz z banky např. v Austráli do české banky tak, aby poplatky byly minimalizovány včetně případných vícenásobných konverzí (na Euro a do czk a pod). Je možné ovlivnit trasu zprostředkujících bank? V konkretním případě se jedná o výplatu dědického podílu. Děkuji předem za odpověď. Jiří Webr
Odpověď
Dobrý den,
tak úplně to ovlivnt nelze. Při zahraniční platebě, kterou je platba z Austrálie je, vstupuje několik faktorů, kterými jsuo zejména poplatky na straně zpracovatelských bank, které jsou do této operace zapojeny. Pokud banka příjemce a banka plátce nejsou ve vzájemném tzv. korespondečním (řekněme partnerském) vztahu, pak může platby ovlivnit plátce tím, že do pole "zprostředkující/korespondenční banka" vepíše banku, přes kterou by chtěl, aby platba byla zpracována. To může být vedeno skutečností, že plátce zná mezibankovní poplatky, které si za zpracování banky účtuje tato zprostředkující banka. Ale pozor - banka plátce tuto banku nemusí použít, pokud ji nezná nebo nemá s ní žádné přímé i nepřímé vzájemné spojení. To by měla ale příkazci v roli plátce sdělit. Pak také záleží, kolik si z částky převodu strhne banka příkazce (tedy plátce) a kolik Vaše banka jako banka příjemce. Poplatky jsou u obou bank dány v sazebníku.
Co se konverze týká, tak tam toho také moc neovlivníte.... Rozhodující je asi měna platby a pak měna účtu, v jehož prospěch platba přichází... vždy bude použit kurs pro banku výhodnější podle toho, v jaké pozici bude stát.
Ještě přemýšlím, zda by v tomto případě nebyl výhodný bankovní šek, ale asi nebyl. Ten by šel z banky z ČR stejně k inkasu a výsledkem je opět převod peněz na býzí výše uvedeného.....
Víc asi nesdělím....
Dotaz
Dobry den, chtela bych se zeptat. Byla jsem v anglii 2013-2014. Potom jsem odjela zpet do CR ale ucet jsem si tam nechala i s penezma. Tedka jsem se chtela prihlasit a prevest si zbytek penez na ucet do CR. Ale nejde mi to. Je mozne ze mi ho zrusili a penize si ponechali nebo mi zmenili prihlasovaci udaje? Protoze ja jsem nic nemenila, nerusila a penize jsem tam 100% mela. Dekuji za odpoved
Odpověď
Dobrý den,
na to je těžká rada.... Projděte si jejich podmínky, zda tam nemají např. nějaká ustanovení o tom, že když se účet třeba po tři roky "nehýábe", že smluvní vztah končí apod. Ale přeci jen pak by měly běžet nějaké promlčecí lhůty, které nejsou zase až tak krátké.
Napište stížnost na banku a uvidíte.... pak lze činit kroky dále. Peníze na účtu jsou Vaše peníze a Vy jste nic nevypovídala.....
Dotaz
Dobrý den, Oberbank, kde mám přes 4 roky hypoteční úvěr a řádně splácím, mi oznámila, že se zvedají poplatky za vedení běžného účtu na 109 Kč. měsíčně. Tenot běžný účet nepotřebuji k ničemu, donutili mě ho otevřít v souvislosti s hypotékou. BÚ mám u AIRbank zdarma. Tady po mě chtějí 1.308 Kč za něco co nepotřebuji a nechci. Ptal jsem se banky mailem, zda se s tím nechá něco udělat, že mi tento poplatek vadí. Odpověď nepřichází. Před tím, než zvýším hlas, se chci zeptat zda mám nějakou šanci se takového nemorálního poplatku zbavit. Samozřejmě vím, že mohu refinancovat, ale až v době výročí fixace. Prosím poraďte. S pozdravem, Dalibor Pech
Odpověď
Dobrý den,
je to v příkrém rozporu s etickým kodexem České bankovní asociace. Je zakázáno podmiňovací poskytování jednohoproduktu jiným. Pokud banka neumí splácet úvěr jinak než přes běžný účet (proto asi chtěla, abyste si ho založil), pak by ho měla poskytovat zdarma. Je to její technicky problém. Pokud však to byl obchodní tah z důvodu, ze jste od ni pak dostal lepší úrok, pak je to jiné. Nicméně i tak je to, podle mého názoru, zneužití postavení profesionální strany obchodu vůči spotřebiteli, atudiz v rozporu s dobrými mravy a veřejným pořádkem, o čemž hovoří občanský zákoník. Můžete o tom informovat Českou národní banku, pracoviště ochrany spofřebitele.
Dotaz
Dobry den. Dovolte abych se zeptal. Musel jsem zrusit kreditni kartu, kterou jsem pouzival na sluzebni cesty, protoze mi banka zacala uctovat poplatek 49 Kc za pohyb. Tento pohyb vznikl tak, ze mi banka vymerila poplatek za vedeni karty. Tento, kdyz jsem uhradil, vznikl pohyb a tak jsem v dalsim mesici dostal znovu stejny poplatek. Tak by to bylo donekonecna, pokud bych pravidelne splacel bankou predepsany poplatek. Takova mala pokuta za to, ze poctive splacim i male zavazky. Ihned jak jsem to zjistil, pozadal jsem o zruseni karty. Myslite, ze existuje i jina cesta, jak se z takoveho kolotoce vymanit? Dekuji za odpoved. David Thomke
Odpověď
Dobrý den,
na to se těžko odpovídá. Cestu řešení jste si zvolil - zrušil jste tuto kartu. JIná cesta asi není. Banka Vám účtovala poplatek automaticky na vrub úvěrového limituna kartě, že. Takže i když nebyl jiný tzv. pohyb na kartě, tak byl minimálně za měsíc vždy jeden, a to pohyb za to, že byl předchozí měsíc účtován poplatek = pohyb. Tzn jistých 588 Kč za rok. Hm, dobře promyšlené, ale ne z hlediska marketingu. Pokud byl tento poplatek v sazebníku v době smlouvy o vydání karty, příp. jste soulasil se změnou sazebníku (i když tzv. tacitně, nečinností), tak byl a je poplatek legální a v souladu s právem. Nicméně nikdo Vás nenutí tuto kartu mít u té dané banky. Můžete si vybrat dneska z mnoha jiných.
Dotaz
Dobry den, stala jsem se tretim zadatelem, tedy spoludluznikem pri bankovni pujcce. Nyni resime moje vyvazani, ktere je jiz od banky, po rok a pul dlouhych peripetiich, schvaleno. Chybi uz jen zaplaceni poplatku s timto spojenym a podpisy vsech zucastnenych. Clovek by rekl, ze uz je vse vyreseno, ale neni. Kamenem urazu se stal onen poplatek za vyvazani, ktery ma uhradit hlavni zadatel uveru, ktery me potreboval pro sjednani uveru kvuli bonite. Ten to vsak nyni odmita s tim, ze pokud poplatek nezaplatim ja, on nic podepisovat nebude. Prosim o radu, co se v takove situaci da delat. Jsem uz opravdu zoufala. Moc dekuji za kazdou radu. S pozdravem Eva
Odpověď
Dobrý den,
no to je těžká rada. To souvisí s podmínkami poskytovaltele úvěru a s dohodou mezi Vámi a žadatelem. To já nejsem oprávněný řešit v tomto případě spor mezi Vámi a žadatelem. Je to soukromoprávní věc, kterou všek např. nemůže řešit finanční arbitr. Asi nezbyte než zaplatit a pak můžete poplatek vymáhat po hlavním žadateli soudní cestou. Nevím, kolik poplatek činí, ale asi to nebude žádná horentní suma předpokládám, takže se Vám to asi nevyplatí.
Dotaz
Dobrý den chci se zeptat přítel mi včera posílal peníze z vkladomatu české spořitelny takže by reálné měli bejt dneska nejdyl u mě na účtu ale peníze mi nepřišli . Můžu vědět jestli je možné že přijdou až zítra že převod trvá tři dny? Dekuji
Odpověď
Pokud vkládal peníze v rámci vkladomatu v rámci dané banky, měly by být peníze vloženy na účet tentýž den. Nevím a nemám zkušenost, zda lze vložit peníze v jiném vkladomatu jiné banky do jiné banky. Normálně na přepážce banky se Vám to asi moc nepodaří. Pokud to banky dělají, je to v podmínkách a zasebníku uvedeno. Pokud tedy ano, jedná se o mezibankovní platební styk a pak záleží, kdy ty peníze vkládal. Pokud až po cca 15 hodině. tak bych tento den již do zúčtování nepočítal. Normálně by to mělo být na účtu u příjemce v jiné bance, pak do ruhého dne. Ale poud to bylo vloženo po tzv. cut off time, pak až třetí den. Resp. se den vkladu do lhůty už nepočítá.
Dotaz
Dobrý den. Banka nemá ve smlouvě o službě (konkrétně služba Erste Premier ČS a.s.) ujednání, že může obchodní podmínky v přiměřeném rozsahu změnit. Nyní, s platností od 1.1.2019 banka změnila obchodní podmínky, kde mj. změnila možnost výpovědi ze strany banky takto. původně v obchodních podmínkách bylo: výpovědí ze strany Banky (např. z důvodu vyřazení služby Premier z obchodní nabídky Banky), a to v souladu s VOP. nyní je: výpovědí bez udání důvodu ze strany Banky, a to v souladu s VOP. Na základě toho ČS a.s podává výpovědi ze služby bez udání důvodu. To se děje u účtů, které jsou z jejího pohledu nevýhodné. Těmto klientům banka nabídne investice do dluhopisů a cenných papírů (za značně nevýhodných podmínek) a pokud na ně klient nepřistoupí, vypoví smlouvu bez udání důvodu. Je možné aby banka změnila obchodní podmínky pokud tato možnost není sjednána ve smlouvě? Je změna důvodu (zpusobu k vypovědi přiměřenou změnou obchodních podmínek? Děkuji za odpověď. V případě potřeby jsem schopen zaslat kopii smlouvy.
Odpověď
Dobrý den,
ono jde o to, o jaký účet se jedná. Pokud je to účet ve smyslu zákona o platebním styku, pak je výpověď možná. Nakonec i obecné ústanovení o účtu v rámci občanského zákoníku toto umožňuje. Jsou tam jen jistá omezení - podle platebního zákona ochranná lhůta dva měsíce a podle občanského zákoníku obecně podle § 2675 - ke konci měsíce následujícího po měsíci, v němž výpověď došla majiteli účtu. Důvody není nutno uvádět. Z toho vyplývá, že je lze upřesnit např. v obchodních odmínkách.
Dotaz
Dobrý den, je možné, aby banka odmítla společnosti, která má vše v pořádku ( daně, SP, ZP, apod. )otevření účtu? Společnost již funguje 26 let, z důvodu vysokých poplatků chtěla přejít k jiné bance, ale tam je odmítli. Předem Vám Děkuji za odpověď
Odpověď
Dobrý den,
ano, jistě. Nen povinnosti žádného subjektu vstupovat do právního vztahu s někým dalším. Je to jen na jejím rozhodnutí. Pokud by však byl žádající subjekt spotřebitelem a žádal o otevření tzv. základního platebního účtu u banky a splnil by podmínky pro jeho zřízení podle zákona o platebním styku, pak by banka musela žádosti vyhovět. Toto však není případ firmy, na tu se povinnost mít účet u banky nevztahuje, alespoň co se týká zákona o platebním styku.
Dotaz
Dobrý den, mám překlenovací úvěr ze stavebního sporeni v raiffce. Za vyčíslení doplatku úvěru po mne chtějí 5000 korun. Mohu se nějak bránit či požádat někoho o pomoc, kdo by vybojoval snížení poplatku? Dekuji moc za pomoc
Odpověď
Dobrý den,
pokud jste obdržel tento úvěr po účinnosti nového zákona o spořebitelském úvěru (tj. po 1. prosinci 2016), pak by takový poplatek měl odpovídat určitým pravidlům daným v zákoně. Je možné, že by i vyhovoval s ohledem na výši částky toho úvěru (je tam jakési procento z částky úvěru). Nicméně, pokud je tato položka v sazebníku, tak je v podstatě oprávněná a vyjadřuje určité náklady banky na tutu službu. Prověřte si tedy sazbník (ten, který byl platný a učinný v době, kdy jste uzavíral smlouvu o stavebním spoření) a uvidíte. Banky to však mají "vychytané" a poplatky účtují podle sazebníku.
Dotaz
Dobrý den, manžel před týdnem zemřel. Manželé jsme byli 37 roku. Manžel bydlel v rod.domku po rodičích ja v Kyjově na bytě. Navštěvovali jsme se normálně ja vypomáhala na zahradě a ruzné páce co bylo třeba. Já žila ze svého duchodu, manžel mi finančně nikdy nepřispíval. Manžel své základní poplatky:zálohy na satel.televizi elektriku,rozhlas, stočné...platil přes Sipo..Já své poplatky si platila se svého založene Sipa a přs Spořitelnu. Když jsem se zajímala, jak bych se dostala k jeho ůčtu kbyby bylo potřeba, tvrdi mi však máš i ty podpisové právo. Neřekl nikdy kde. Jak mohu zjistit jestli nema založen někde úcet, příp term. vklad, nebo vkladní knížku. Teď když zemřel veškeré paltby, nedoplatky, zařizování pohřbu a jine musím platit sama nebo si pujčovat. Dékuji moc za radu. Sudická
Odpověď
Dobrý den,
na Váš dotaz se těžko odpovídá, neboť banka nemůže porušit banovní tajemství. Pokud nemáte tušení, kde by mohly účty manžela být, tak se obávám, že to nezjistíte. Existuje sice centrální databáze účtů, ale žádost o informaci z ní mohou jen zákonem stanovené orgány (např. orgány činné v trestním řízení, finanční správa, celní správa.....). bohužel, soudy v civilním řízení, které je i řízení dědické, nemůže žádat..... takže se obávám, že není zde cesta, jak to zjistit.
Dotaz
Dobrý den, jedu pracovat do Holandska a agentura vyžaduje bankovní účet v Eurech. Která banka je nejvýhodnější k založení účtu v Eurech, kvůli poplatkům? Děkuji
Odpověď
Dobrý den,
jde o komerční radu a tu Vám tato odpovědná zaměřena do jiné oblasti, neposkytne.
Dotaz
Dobrý den, měla jsem 1 exekuci kterou jsem vyplatila jak dlouho budu vedena v centrále exekucí ?Vymažou mě sami nebo je musím požádat?
Odpověď
Dobrý den,
tento dotaz se netýká poskytovatelů platebních služeb, takže se obraťte asi na exekutorskou komoru nebo si projděte jejich internetové stránky. Třeba odpověď bude tam, pokud není v zákoně či vyhlášce.
Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, moji rodiče mají hypotéku na barák se zahradou a já bych si chtěla na zahradě postavit dům. Můj dotaz zní, šla by vyjmout hypotéka či zástava z té zahrady? Hodnota baráku, ve kterém rodiče žijí by stačila pokrýt dluh, kdyby náhodou bylo potřeba. Moc děkuji.
Odpověď
Dobrý den,
to já Vám neřeknu.... všechno jde, když se chce. A já nevím, zda toto bude chtít banka. Otázkou je, zda vůbec můžete na zahradě stavět, pokud to není stavební pozemek. Odpovědi by Vám měla sdělit na uvolnění zahrady ze zástavy banka. I zastavený pozemek (nemovitost) lze prodat se souhlasem zástavního věřitele.
Dotaz
Dobrý den. Dozvěděli jsme se po 9 letech že otec měl účet v bance . Byli na něm ještě peníze ale nyní je už účet prázdný protože banka ho stále vedla a až když už na něm nebyli peníze podala podmět k obnově dědického řízení. Má na to banka právo. Přišli jsme o 20.000 kč. Děkuji za vaši odpověď
Odpověď
Dobrý den,
prosím, to se musíte obrátit na komerčního právníka, který se zabývá dědictvím. Nejsem v této oblasti specialista. Děkuji za pochopení.
Dotaz
Přeji hezký den, chtěla jsem si zažádat o půjčku na bydlení. Bohužel mi bylo řečeno, že mám negativní záznam v nebankovním registru a díky tomu nikde nic nedostanu. Nikdy jsem nikde nic nedlužila, ani nejsem v žádném registru vedená jako dlužník, ale před dvěma lety jsem měla vážnou autonehodu s autem, které jsem měla na leasing. Došlo k totálnímu zničení, tutíž na základě pojistné události byla leasingová smlouva vypovězena, ale také zároveň řádně doplacena zbývající částka dle smluvních podmínek bez jakéhokoliv prodlení. Přesto mám u této smlouvy ve výpisu uvedenou položku - NEJHORŠÍ STATUS: POJISTNÁ UDÁLOST. U leasingové společnosti jsem žádala o nápravu, či úpravu informací, ale odpověděli, že POJISTNÁ UDÁLOST není negativní informace. Přesto je to ve výpisu vedeno pod kolonkou NEJHORŠÍ STATUS a díky tomu nedostanu v žádné bance půjčku. Je možné, aby tato informace byla vedena jako negativní? Je možné žádat o úpravu v registru? Výpis z registrů mám jinak v naprostén pořádku. Děkuji za radu.
Odpověď
Dobrý den,
z registru Vás může "vyřadit" jen ta instituce, která Vás tam nechala zapsat. Máte-li výpis, tak by z něj mělo být patrno, kdo Vás tam nechal zapsat. Po 4 letech by ten záznam měl zmizet, pokud se nemýlím. Požádejte danou leasingovou společnost, aby Vás nechala vymazat a trvat na tom. Pokud oni tvrdí, že to není negativní, tak je to jen názor teto společnosti. Jak je vidět, banka to vyhodnotila jinak. Pravidla pro interpretaci záznamu v registru neexistují a každý člen daného registru si vyhodnocuje záznam podle svého uvážení.
Dotaz
Dobry den, 28.12.jsem platila kartou na jednom zahranicjim serveru. Podminkou platbe predchazela registrace. Nicmene jsem zadne osobni ani platebni udaje nepovolila. Po odecteni prvni platby jsem se odegistrovala (30.12.) A nasledne mi zacala stejna polozka odchazet nekolikrat za den.. stejnym zpusobem..nicmene ja jsem.martou uz neplatila.ani jsem.nezadavala souhlas s dalsi platbou..ta platba se ke 30.12. Objevila jiz 7x a problme.je ze je v.eurech. zablokovala.jsem.okamzite kartu, aby nemohlo dochazet k.dalsimu zneuziti. Zahranicji server vdak se mnou prestal.komunikovat a mne se jeste po novem.rocr.tyto platby opet opakuji..co by jste prosim doporucil? Mam podat trestni oznameni? Jak mohu ochranit.ucet? Platila.jsem.debetni ne kreditni kartou takzr banka ucet nemuze zablokovat 3.strane mimo jine proto.ze jsem.byla.v den transakce.rgistrovana cimz jsoem.souhlasila s obhodnimi podminkami. Dekuji za Vasi odpoved.
Odpověď
Dobrý den,
v tomto případě Vám musí pomoci jen banka, která kartu vydala. Jakmile se zablokuje karta, tak by neměla přijít žádná transakce. Karetní operadce jsou v podstatě inkasem. Prosím požádejte osobně Vaši banku, aby Vám problém pomohla vyřešit. Žádná žaloba na někoho mimo republiku není k ničemu. Účet zablokovat lze a musí jít na žádnost klienta s tím, že můžete částku na účtu převést na jiný účet nově zřízený, který je bez karty.
Dotaz
Dobrý den, minulý týden mi byla bezdůvodně odebrána debitní karta bankomatem jiné společností, než-li byla karta vydána. Prostě jsem vložil jako vždy pro výběr, karta po chvíli zajela, čekal jsem, že se objeví na obrazovce okno pro zadání pinu a místo toho, okénko s textem, že mi byla karta odebrána. Nezbývá mi nic jiného, než chodit na pobočku a vybírat u přepážky, samozřejmě že za poplatek. Ztráta času a peněz. Na koho se můžu obrátit s tímto problémem. Kdo za toto nese odpovědnost. Můžu po někom vůbec chtít odškodné? Děkuji.
Odpověď
Dobrý den,
zásadně to reklamujte u toho, kdo kartu vydal. Banka nebo jiný nebankovní vydavatel. Vydavatel je Váš partner v rámci tohoto vztahu - držitel karty vs. vydavatel.
Pokud by Vás Váš vydavatel odmítl nebo nevyřešil, můžete podat stížnost u finačního arbitra. Důležité je, proč Vám byla karta odebrána - zda pro chybu SW nebo zda jste jejím používáním něco neporušil.... to neuvádíte. Jinak moc bankomaty už karty nazadržují..... Náhrady můžete požadovat, pokud Vám zvnikly, po svém vydavateli a ten by je pak příp. přenesl na tu osobu, která způsobila zadržení karty, bylo-li neoprávněné.
Dotaz
Proč se nemohu dostat do goerge. Píši všechno správně, napíšu kod poslany SMS a napíše mi to, že musím to zkusit později. Proč to nefunguje.
Odpověď
To se musíte zeptat v bance, která ho provozuje. Ne zde....
Dotaz
Dobrý den všem, chtěl jsem se zeptat, které banky nabízí něco jako Česká spořitelna Friends24, tzn. možnost poslat peníze komukoli odkazem, tzn. i když neznám jeho číslo účtu, např. odkazem, emailem, SMS apod. Bohužel velice často by se mi přesně toto hodilo, ale bohužel mám účet vedený u KB, která nic takového nemá. Přemýšlel jsem i nad PayPalem, že bych vyplnil email dotyčného, ale na nějakém fóru jsem se dočetl, že pokud zadáte email, který není spárovaný s PayPalem tak se peníze už nevrátí a nedostane je ani dotyčný. (Nevím, co je na tom pravdy). Každopádně žádný jiný způsob, jak poslat pár stovek přes email mě bohužel nenapadá až na výše zmíněné Frends24 od ČS, ještě mBanka něco podobného má a pak už nevím. Tak jsem se chtěl zeptat na možnosti jaké aktuálně jsou ohledně poslání malých sum emailem, popřípadě JAKÉ banky ještě něco podobného nabízí. Děkuji Vám velice za odpověď.
Odpověď
Tato odpovědna řeší zejména stížnosti klientů na chybně provedené platby, příp. jiné problémy s bankami. Toto není komerční poradna, proto se budete muset obrátit na takovéto subjekty. Děkuji za pochopení.
Dotaz
Dobry den Mam dotaz na zahranicni platbu.2.10.2018 jsem odeslal z Mbanky 200USD na zahranicni ucet na Filipinach.Do dnesniho dne platba nebyla pripsana na ucet prijemce.Platba byla odectena z uctu Mbanky a zahranicni poplatek ve vysi 250kc.Kdyz jsem volal na Mlinku tak me rekli ze zahranicni platby prochazeji nejakymi prostredniky bank a tak budou muset poslat zadost aby zjistili v cem je problem.Za to si chcou uctovat dalsich 150Kc.
Odpověď
Dobrý den,
pro zahraniční platbu není stanovena žádná lhůta a poplatky jsou možné jakékoliv, pokud nejsou v rozporu s dobrými mravy a veřejným pořádkem. Pokud jsou popltky uvedeny v sazebníku banky, jsou oprávněné. Osobně jsem však názoru, že Vaše banka by pro Vás mohla takovéto zjišťování provádět jako službu pro svého klienta, která by se zpopolatňovat neměla. Banky se ale bojí neoprávněných reklamací a poplatek má odradit takovéto klienty. Jistě, při zpracování platby do zahraničí se využívají tzv. korepsondenční banky, které na zpracování platby participují. Proto se platba může protáhnout. No, už je to 6 pracovních dní.... to už by platba mohla dorazit příjemci. Filipíny přeci jen nejsou klasickou bankovní destinací, že by tam měla zejména Mbank účet v USD u některé filipínské banky.
Dotaz
Dobrý den, mám následovný problém: ztratil jsem smlouvu o půjčce kterou v ČSOB mám a kterou splácím. Potřeboval bych kopii. Na pobočce mi ale řekli že na to kopii nemám nárok, a na opakované dotazy nedostávám odpovědi. Skutečně nemám právo dostat kopii smlouvy, kterou jsem uzavřel s ČSOB? Vím že jiné banky to běžně dávají, někdy za poplatky. Díky za případnou radu, Peter Franek
Odpověď
Dobrý den,
no nevím, zda na to nemáte nárok, ale příjde mi to normální. Je to asi v lidech, možná v bance. Tak ji zkrátka vyměňte a máte to. Dnes je řada smluv dostupná přes internetové bankovnictví. Nemáte ji náhodnu taky tam?
Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s poplatky zprostředkovatelských bank. Zaměstnavatel mi převedl určitou částku pěnez (převod byl z Chorvatska, sídlo zaměstnavatele) na můj účet v České Republice. Přišlo mi o 250 Kč méně, než co mi zaměstnavatel poslal. Jednalo se o transakci SHA - sdílené poplatky. Moje banka mi žádný poplatek nestrhla, a tvrdí, že těch chybějících 250 Kč je poplatek zprostředkovatelské bance, ale už mi nejsou schopni říct, jaké jsou výše těhto poplatků - je to vždy 250Kč, nebo je to určité % z převáděné částky. Je běžné, že se učtují takové poplatky za převody peněž v rámci EU? A lze někde dohledat ceníky těchto služeb? Předem děkuji za odpověd.
Odpověď
Dobrý den,
Chorvatsko je zemí EU, z tohoto důvodu se na ni vztahují pravidla o přeshraničním převodu. Nevím, v jaké měně šla mzda. Pokud to byla měna členského státu, je zakázáno srážet z částky převodu jakýkoliv poplatek. Pokud však byla mzda zaslána např. v USD, tam tento zákaz neplatí. Jedná se totiž o zahraniční převod.
V přívním případě je třeba reklamovat částku u banky plátce. SHA v přeshraničních převodech v podstatě ale neexistuje... Směrnici PSD II muselo transponovat i Chorvatsko, ve které je jasně zakázono strhávání poplatků z částky převodu.
Jenže když nepíšete, v jaké měně převod šel, tak lze těžko předjímat, zda některá z bank udělala chybu.
Sekce obsahuje celkem 1022 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30
doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.
Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).
V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.