undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobry den, prosim o radu. Kamaradka nestihla sepsat zavet, a jeji majetek zdedil jediny dedic - jeji druh. Chtela aby dum byl muj, tak ho od druha koupili mi rodice. Ale zridili mu tam bremeno dozivotniho uzivani. V dome je sam, nepracuje, ma inv. duchod 1. stupne. Chlasta, huli v dome, coz jsme mu vyslovne zakazali. Neni s nim rec, dela si co chce. Absolutne nebere v potaz, ze dum uz neni jeho. Rodice chteji dum prepsat na me, ze si ho za pomoci hypoteky opravim. Je asi jasne, ze mu chci bremeno zrusit a vystehovat ho. Za rok prochlastal 300 tisic, casto neplati ani inkaso, o nejake oprave domu z jeho strany nemuze byt rec. Hypoteku nam banka kvuli bremenu neda, a ja jako mlada manzelka a matka opravdu odmitam sdilet dum opravovany za nase tezce vydrene penize a nekym, jako je tento clovek. Muze se vratit k matce, ktera by jej doma jen uvitala. Neustale hraje karty o penize, ktere nema. Vodi si do domu pochybne navstevy. Bojime se exekuce za neplacene inkaso, v dome udelal strasny bordel, o nic se nestara, jen o cigarety, karty a chlast. Jako bonus si obcas polezi v nemocnici, kdyz se opije a privodi si uraz. Dohoda samozrejme nepripada v uvahu. Je nejaka sance jej dostat pryc? Z nas si dela poskoky a neustale po nas chce pomoc, kdyz ji nedostane, pomlouva nas po cele vesnici. Jsem zoufala. Prosim o radu.

Odpověď

Dobrý den,

Vás dotaz je zcela mimo záběr této poradny. To se musíte asi obrátit na právníka, který se zabývá občansko-právní agendou. Tato poradna se týká problematiky, jak na banky v případě stížností na ni.


Dotaz

Dobrý den, měla jsem dluhopisy z SK. byly v CZK. Po době, kdy dluhopisy skončily mi byla navrácena částka za ně plus výnos. Částka mi byla zaslána na můj účet u KB. Banka si srazila za přijetí těchto peněz na můj účet téměř jedno procento z celé částky. Což je dle mého úsudku nehorázná zlodějina a chci se bránit. Můžete mi prosím poradit zda v této věci mohu něco podniknout? nebo se jen nechat vysmívat bankou? Mým bankéřem mi bylo sděleno, že v tomto ohledu nic podniknout nemůže, že částka šla přes ČNB, která si také vzala svůj poplatek. Předem děkuji za odpověď. Jana

Odpověď

Dobrý den,

tak předně sděluji, že si ČNB z částky přčevodu nic nestrhává a je velmi smutné, že to neví ano pracovník banlky. Banka je oprávněna strhnout si částku, kterou má v sazbníku za příšlušnou platbu. Nepíšete nic o tom, jak byla částka zpracována. Možná to bylo také ovlivněno tzv, kursovým vlivem.... (přepočet EUR na CZK). Pokud nejste spokojena s převodem a jeho poplatky, můžete si stěžovat u finančího arbitra. Nestěžujte si však na výši poplatku, ale na chybné informace týkající se převodu.


Dotaz

Dobry den Chtela jsem zrusit ucet na kterem mam exekuci. Napsala jsem doporuceny dopis kde jsem zadala o zruseni uctu. Sporitelna mi volala a rekli mi ze ho zrusit nemohu. Muzete mi napsat podle jakych paragrafu je to s rozporem se zakonem o platebnim styku a s obchodnim zakonikem? Predem Vam velice dekuji za odpoved. Ruzena Götz

Odpověď

Dobrý den,

ono to souvisí se exekučním zákonem, resp. občanským soudním řádem - výkon rozhodnutí na prostředky na účtu Účet je tvz. zablokován a do doby uplynutí exekuce s ním majitel nemůže nakládat. Je však otázka výkladu, zda jde o prostředky na něm evidované či přímo i o účet. Exekuce na prostředky na účtu však zaniká ze zákona marným uplynutím 6 měsíců. Pak by bylo možné účet zrušit.

 

§ 304 , odst. 3 OSŘ:

Povinný ztrácí okamžikem, kdy je peněžnímu ústavu doručeno usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, právo vybrat peněžní prostředky z účtu, použít tyto prostředky k platbám nebo s nimi jinak nakládat, a to do výše vymáhané pohledávky a jejího příslušenství; to neplatí v případě platby, jejímž účelem je splnění vymáhané povinnosti, na účet oprávněného nebo soudního exekutora vedený u peněžního ústavu.

 

§ 306, odst. 1 OSŘ

Nařízení výkonu rozhodnutí se vztahuje až do výše vymáhané pohledávky a jejího příslušenství na pohledávku povinného z účtu ve výši, v jaké byly na účtu peněžní prostředky v okamžiku, v němž bylo peněžnímu ústavu doručeno usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, jakož i na pohledávku z účtu, která vznikla tím, že na účet došly peněžní prostředky dodatečně, nejpozději však do šesti měsíců ode dne, kdy bylo peněžnímu ústavu doručeno vyrozumě


Dotaz

Dobry den, Vlastníme pozemek c.1677/143 v lokalitě Kaplice okr.Cesky Krumlov,kde okolní pozemky vlastní firma KuWo,která zřídila zde komunikační silnici,kterou poté odkoupilo Město Kaplice a pouze 3m2,které hranici s našim pozemkem,si firma KuWo ponechala.je to jediné přístupové místo na nás pozemek.Mame zájemce o tento pozemek,ale 3m2 které vlastní firma KuWo ,jsou překážkou k prodeji. Firmu jsme oslovili,ale o odprodeji s nimi není řec.Prosim vás o informaci, zda se s tímto dá neco dělat. Dekuji a s pozdravem Lenka Buchtelova Kaplice

Odpověď

Tento Váš dotaz jde mimo tuto odpovědnu, která se primárně zabývá otázkami, jak jít na banku v případě nekvalitně poskytnuté služby. Tak se Vám omlouvám. Obraťte se na komerční poradnu.


Dotaz

dobrý den,potřebuji do účetnictví výpis z účtu za leden a únor,ale nejde mi už vytisknout.Kde je možné ho získat ?s pozdravem Z.Švestková

Odpověď

To snad sem naptří.......


Dotaz

Dobrý den, setkávám se, že obchodník, například na čerpacích stanicích si připočítává k platbě kartou pár procent s odkazem na zákon 284/2009Sb. Pročítala jsem si tento zákon a nic, co by to vysvětlovalo, jsem nenašla. Je takové jednání v pořádku? Děkuji R.E.

Odpověď

Dobrý den,

ono to se zákonem č. 284/2009 Sb., o platebním styku v podstatě souvisí nepřímo. V § 77, odst. 3 je uvedeno:

(3) Poskytovatel nesmí příjemci bránit v tom, aby požadoval od plátce úplatu za použití platebního prostředku nebo mu za jeho použití nabízel slevu

Obchodník je v tomto případě příjemcem a Vy jste plátce, který užívá platební prostředek. Takže to možné je. Kromě toho to podpořilo i rozhodnutí evropského soudního dvoru před časem, kdy se soudila společnost Mastercard.

Nový zákon 370/2017 Sb., o platebním styku, (nabývá účinnosti příščtí týden 13. 1. 2018) o tomto také přímo nehovoří. Píše podobně, jako zákon původní:

§ 130, odst. 3)

(3) Poskytovatel nesmí příjemci bránit v tom,
aby požadoval od plátce úplatu za použití platebního
prostředku, nabízel mu za jeho použití slevu nebo
jinak naváděl plátce k použití určitého platebního
prostředku.


Dotaz

Dobrý den, velice děkuji za rychlou reakci na dotaz číslo 877. Ještě bych tedy v tomto ohledu požádal o jednu radu. Jednáním mojí banky mě nevznikal defacto žádná finanční újma. Kromě asi 2 Kč za to, že jsem si finanční prostředky musel nechat poslat znovu do jiné banky. Samozřejmě v tomto případě mě ale škoda vznikla. Díky tomu, že jsem byl nucen vybrat další prostředky (neboť vrácená platba mi zatím není stále k dispozici), přišel jsem o zisk a nemohu disponovat danou sumou peněz. Dále čas strávený dohledáváním prostředků. Nicméně se obávám, že s tímto neuspěji, nevím jak se toto dá vyčíslit. Jednak peníze stále nemám, což ale asi není problém mé domácí banky, když je vrátila do banky plátce. Jde o to, že byly poslány zpět na sběrný účet a já tedy musím řešit jejich provázání s mým účtem. A dále ušlý zisk z obchodování na burze asi také je těžko vyčíslitelný. I když by byl nějak podložitelný. Omlouvám se za tyto dotazy, bohužel se v dané problematice nevyznám. Velice děkuji za reakci.

Odpověď

Ještě jednou dobrý den,

i dva tisíce je újma. Pokud máte čas si sepsat návrh na zahájení řízení, tak to udělejte. Jsem názoru, že banka převod vrátila neoprávněně. V rámci zákona o platebním styku nic takového tam nestojí a pokud se jí jevila transakce podezřelá, měla to nahlásit na Finannění analytický úřad. To neudělala. Nevím, zda Vám banka doložila jakýsi etická pravidla pro zasílání plateb. Ona je pouze zprostředkovatel a pouze zákon AMl ji opravňuje něco konat. ZPS nikoliv. Ten o žádné "vratce" nehovoří. Za podání dáte jen svůj čas, nic to nestojí. A díky této odpovědně už jste nad problémem něco času strávil. Dokážete případ dobře popsat. Do žalobního petitu požadujte

a) provedení platby (a je to věcí banky, jak to udělá)

b) náhradu škody,kterou jste vyčíslil na dva tisíce, protože jste musel něco konat jiného a jinak.... tedy skutečně vynaložené peníze.... 

Myslím, že je to problém Vaši domácí banky, protože Vaše peníze neoprávněně vrátila bance plátce či plátci....

 

 

 


Dotaz

Dobrý den Vážení, rád bych se informoval na problematiku, kterou nyní řeším se svojí bankou. Bohužel se mi nepodařilo zorientovat v zákonu o platebním styku, nebo je to jinde. Proto doufám, že mi alespoň trochu pomůžete. Měla mi dorazit z Německa platba (SEPA). Nicméně moje banka ji nepřijala a vrátila zpět. O čemž mě zpětně informovali. Jako důvod uvedli rozpor z vnitřní politikou banky. Abych byl konkrétní, jednalo se o výběr peněz z burzy (krytpoměn) , která k tomu využívá německou banku, jak pro příchozí tak odchozí platby. Ještě takový vtip , že na tu burzu jsem již 2x posílal platbu (vklad) přes stejnou banku a tam problém nebyl a když jsem to zmínil v telefonu s mojí bankou, tak prý to také nemělo projít. Podle mě toto není legitimní důvod pro nepřipsání platby. Nebo existuje v zákoně nějaké důvody , kdy toto banka může udělat? Podle mě pouze v rámci AML, a tam by měla nejprve zjistit původ prostředků atd. Navíc se ejdnalo o částku do 1000 Euro. Velice děkuji za radu. Rozhoduji se zda to řešit nějak dále.

Odpověď

Tady je rada jediná - obraťte se se svou stížností k finančnímu arbitrovi. Vidím, že jste v obraze. Finanční anaytický úřad zrušil svou metodickou pomůcku, kterou navádal banky, příp. jiné osoby povinné podle zákona AML, aby hlásily takové obchody. Nyní se nic nehlásí a také IV. směrnice tak trochu kryptoměny "vzala na milost". Zde se o anonymní obchod nejednalo, když Vaše banka peníze přijala jako SEPA. Tzn. že ji německá banka musela poslat, protože v SEPA jsou v podstatě jen banky......


Dotaz

Dobrý den, ráda bych se tímto zeptala, zda-li a jak je možné se bránit proti vysokému poplatku, kterou mi naúčtovala Mbank. Při nákupu letenky (thajské aerolinky) byl přepočet kurzu na stránkách aerolinek stanoven na 14 770 Kč, s čímž jsem také letenku zakoupila. Ve finále bylo na účtě mBank zaúčtováno 15 600 Kč. Kdybych věděla, že bude zaúčtována takhle vysoká suma, tak jsem letenku nekupovala. V sazebníku u Mbanky jsem v kolonce platba kartou našla , že v ČR a v zahraničí je platba zdarma. Platbu jsem reklamovala a došlo mi vyjádření, že se jedná o 5% poplatek, který si banka dle sazebníku účtuje z mimoevropských transakci (ve finále jsem jej skutečně našla pod tabulkou poplatků v Poznámce, kam mě ani nenapadlo se podívat.....vpodstatě jeden z nejvyšších poplatků skryli po tabulku) Měla jsem možnost použít i kartu jiných bank,ale vůbec mi nepřišlo na mysl, že by si někdo mohl v dnešní době za použití VISA karty účtovat tak vysoký poplatek (doted jsem používala karty Mastercard a VISA od KB, ČSOB, BArclays a platila jsem max. 100 Kč). Jak je prosím možné se proti takovému poplatku bránít? Bude třeba účinné napsat do společnosti Visa? Prozatím mám s nimi celoživotní výbornou zkušenost a i díky této důvěře ve spolehlivouz značku mě nenapadlo dopodrobna studovat celý platební sazebník Mbank. Předem děkuji za odpověď Jana Kolaříková

Odpověď

Dobrý den,

ve smyslu zákona o platebním styku je banka povinna před poskytnutím služby klienta řádně informovat vč. výše poplatku. Pokud byl uveden v sazbníku, tak by to mohlo být dostačující. Je však otázkou, kde a zda bylo pro klienta schůdné se s tímto poplatkem seznámit. Proto Vám doporučuji, že byste se mohla obrátit na finančního arbitra ČR s návrhem, aby  Vám byla částka poplatku vrácena pro porušení zákona o platebním styku, že Vás banka jasně a srozumitelně neinformovala o výši poplatku před provedením služby. Obhajoba této myšlenky však bude asi obtížná, neboť poplatek byl uveden v sazebníku, i když v části pro Vás zpočátku nevědomé. No, za ten návrh nic nedáte, neboť řízení u finančního arbitra je bezplatné.


Dotaz

Dobrý den, mám advcash peněženku s eurovým a dolarovým účtem ( resp. kartu k eurovému a dolarovému účtu ) a potřebovala bych si vybrat z bankomatu českou měnu. Můžete mi prosím sdělit, jakým kurzem - nákup ? prodej ? se mi bude směna počítat ? Děkuji Nová

Odpověď

Na to by Vám měla odpovědět banka vydavatele, resp. ten, kdo ji vydal. Kurs "prodej" nebo "nákup" je vždy podán z pohledu banky nebo směnárny. Budte-li vybírat českou měnu, budete z pohledu banky nakupovat USD či EUR a prodávat CZK.


Dotaz

Dobrý den, ERA- poštovní spořitelna mi sdělila, že mi prostředky z účtu mého otce, které jsem sdědil, vyplatí resp. převede na můj účet až po uplynutí jakési zákonné lhůty 30 dní. Na můj dotaz dle jakého zákona, jsem odpověď nedostal. Má banka na toto právo? Předložil jsem usnesení o dědictví pravomocné. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Neznám všechny zákony, takže v tomto Vám  neporadím. Ale pokud máte doklad o vypořádání dědictví a je pravomocné, pak nevidím důvod. Pokud banka operuje lhůtou, musí Vám ji doložit či alespoň vysvětlit.


Dotaz

Dobrý den, Jsem klientem Fio banky a před více jak měsícem jsem odeslal platbu do UK, ale naneštěstí se špatným BIC, čehož jsem si všiml až poté. Ihned jsem to začal řešit s bankou, , ale už je to měsíc a pořád mi neni schopná dát více informací k reklamaci platby, s tím že mi řekli že musím souhlasit s poplatky, ale už neupřesnili jaké budou...Už je to více jak měsíc, peníze samozřejmě příjemci nepřišly, ale mně se také stále nevrátili. Na koho se mohu obrátit dále, nebo jak postupovat? Díky

Odpověď

Dobrý den,

komunikujte jednoznačně pouze s Vaší bankou. Převod do UK je tzv. přeshraniční převod, který je přísně regulován zákonem o platebním styku (zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů). Zákon je k dosažení na stránkách ČNB, v sekci platební styk, právní předpisy (viz http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/pravni_predpisy/). Banka je povinna při reklamaci platby postupovat ve smyslu tohoto zákona. Bohužel chybu jste udělal Vy, takže banka má na vyřízení Vaší reklamace stanovou dobu v jejím reklamačním řádu. Platba se ztratit nesmí. Buď se připíše příjemci nebo se musí vrátit plátci zpět na účet. Obyčejně je reklamační lhůta 30 dní, ale ta může být bankou prodloužena. Pokud by se reklamace více ještě táhla, můžete si stěžovat na "nečinnost" u finančního arbitra.

Ještě bych doplnil to, že chyba BIC by ale nyní už neměla být problém, protože BIC už po Vás banka nemůže vyžadovat. Je to uvedeno v Nařízení 260/2012 (lze ho získat také na výše uvedených stránkách ČNB), po 1. únoru 2016 v případě přeshraničních platebních transakcí poskytovatelé platebních služeb nesmí požadovat, aby uživatelé platebních služeb uváděli kód BIC poskytovatele platebních služeb plátce nebo poskytovatele platebních služeb příjemce. Jenže pokud jste ho tam uvedl dobrovolně, pak platí to, co je výše uvedeno ode mne v I. odstavci. Pokud po Vás banka BIC vyžadovala, porušila tímoto přímo účinný předpis EU a vina je na její straně. Pak musí ve smyslu zákona o platebním styku chybu napravit neprodleně a ne čekat, až se peníze vrátí z evropského zahraničí (přeshraničí).


Dotaz

Dobrý den. Jsem Vlastníkem velkého rodinného domu ve kterém je 9 bytů. Celým domem ručím bance kvůli hypotéce kde je dluh 4 mil.kč .Všechny byty pronajímám. Chci se Vás zeptat jestli je možné některý z bytů prodat a jak prodej probíhá. Děkuji Havlíček

Odpověď

Prodat to můžete vždy, je jen otázia, kdo si to koupí, když tam bude zajištění. A pak, věřitel s tím bude muset souhlasit........ To si budete muset projednat s příslušnou bankou.


Dotaz

Dobrý den chci se zeptat chtěl bych přejít z České spořitelny na jinou banku mohl by jste mě poradit jaká banka je výhodná nevím si rady děkuji za odpověd Petr Legelli

Odpověď

Dobrý den,

tato poradna se tímto problémem nezabývá. Je to velmi subjektivní názor, co je pro koho výhodné. To se, prosím, obraťte na finanční poradce a oni s Vámi rozeberou Vaše priority, požadavky apod.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz, zda může sloveská FIO banka účtovat nějaký poplatek za výběr EUR v ČR (např. z bankomatu Euronet, který v ČR umožňuje výběr EUR), když nabízí možnost "Využiť môžete 1. výber v mesiaci zdarma, z akéhokoľvek bankomatu na svete." Přepočet na/z CZK tedy při transakci neprobíhá. Odkazy jsou zde: https://www.fio.sk/bankove-sluzby/bankove-ucty/osobny-ucet https://www.fio.sk/bankove-sluzby/platobne-karty Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

no to se musíte zeptat své banky, jak to myslí s tím reklamním sloganem, o kterém se zmiňujtete. Podle mého nuzáoru, jak si vykládám tento slogan, že to mám opravdu bez poplatku. Je-li to EUR na EUR (tedy z eurového účtu na Slovensku a výběr EUR v ČR), pak se jistě žádný kurs nepočítá. Proto - je-li tomu jinak - napište reklamaci bance se žádostí o vysvětlení. Pokud se budou "kroutit", tak je to min. klamavá reklama vůči spotřebiteli. SR je členem EU, takže ochrana spotřebitele by měla být stejná všude, zejména půjde-li o kreditní kartu. Bude-li to debetní, pak je nutné uplatnit obecná pravidla ochrany spotřebitele v zemi banky, tj. SR. Zde nelze uplatit zvýšenou ochranu u čerpání spotřebitelského úvěru.


Dotaz

dobrý den chtěla jsem se zeptat mám pujčku od proficreditu..byla tam možnost odložení splátek..zažádali jsme si o to a bylo nám vyhověno..každý měsíc pravidelně platíme..ale poplatek za odložení byl ve výši jedné splátky--platíme splátku 8000 a poplatek za odložení 2xsplátky chtějí 16000kc...je tohle v pořádku vypočtený poplatek..přijde nám to hodně přehnaný poplatek..děkuji Procházková Lenka

Odpověď

Určitě to není standardní poplatek, ale pokud Vám byl sdělen před jeho realizací, tak by to mělo být OK. Jedna věc je jeho výše (ta je jistě nestandardně vysoká), druhá je o tom, kdy jste obdrželi informaci o jeho uplatnění a výši. Tato informace Vám jako spotřebitelům měla a musela být řečena předem, abyste se mohli rozhodnout, zda o odložení požádáte či nikoliv. Bohužel zákon o spotřebitelském úvěru nehovoří nic o regulaci poplatku při žádosti o odložení splátky. Ten reguluje pouze předčasné splacení.


Dotaz

Dobrý den, měla bych na Vás dotaz. V únoru letošního roku jsme chtěli s přítelem zažádat o hypotéční úvěr z důvodu koupě nové nemovitosti. Jelikož jsem zrovna v době žádosti o HÚ měnila zaměstnání, nebyly mi uznány příjmy. Poprosili jsme tedy o pomoc kamaráda, který si s námi HÚ vzal s tím, že jej do roka vyvážeme (až moje příjmy budou uznatelné). Podotýkám, že jsme si hypotéční úvěr brali v době, kdy ještě banky dávali 95%. Nyní jsme chtěli kamaráda vyvázat a já bych přistoupila do HÚ místo něj, ale banka (jelikož se změnili podmínky a nyní dávají pouze do 90%) po nás chce doplatit rozdílných 5%. Přijde mi to nesmyslné, když neměníme smlouvu, pouze měníme dlužníka za dlužníka, abychom nyní museli doplácet 5%. Nadále chceme za stejných podmínek splácet. Mají na to právo? Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

odpověď je jednoduchá - mají právo na všechno, na co jim klient přistoupí! Je to totiž složitější. Pokud se mění jen subjekt úvěru, tak by se neměl měnit obsah, tedy práva a povinnosti. Jde o to, že oni to mohou na Vás zkoušet. Pokud budete trvat na svém, tak je to legitimní, podle mého názoru. Můžete si případně, pokud banka bude neústupná, stěžovat na její postup u finančního arbitra ČR, který je kompetentní řešit mj. také hypotéční úvěry. Pokud jste uavřeli smlouvu letos, tak je to pro podání u něj OK. Celé řízení je zdarma a podání můžete realzovat přes internet  (viz stránky FA, www.finarbitr.cz)


Dotaz

Dobrý den pane Schlossberger,prosím Vás platím si PF od roku 2009 a mohu si požádat o výběr např. 10 000 Kč,děkuju Pazderová.

Odpověď

Dobrý den,

obávám se, že nikoliv. Je to vázáno na dožití. Ale to Vám nejlépe sdělí daný fond.

 


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz ohledně poplatku za návrh na vklad do katastru nemovitostí. Banka mi zaslala oznámení o splacení hypotéky na byt s tím, že musím podat návrh na výmaz zástavního práva v katastru nemovitostí. Tento návrh je zpoplatněn 1000,-Kč. Návrh jsem podala a zaplatila, na podatelně katastru nemovitostí mi bylo sděleno, že návrh je v pořádku. Nyní mi přišel dopis, že v návrhu je chyba, musím ho tedy zpracovat znovu a znovu podat. Katastr nemovitostí po mě chce znovu poplatek 1000,-Kč. Je to v pořádku? Nepřijde mi v pořádku za jeden výmaz z katastru platit dvakrát. Moc děkuji za pomoc a odpověď. Budilová

Odpověď

To Vám  neporadím.... jde o orgán státní správy, takže se podívejte na zákon o správních poplatcích.... zákon č. 634/2004 Sb.


Dotaz

Vazeny pane doktore, dekuji z odpoved. Protoze je si banka vedoma, ze neposlala vyuctovani a pripadny nedoplatek(splaceni drive), dochazi k tomu, ze se mnou nekomunikuje tak, aby mohla vymahat neexistujici dluh -vcetne pokut, penale nebo uroku. domnivam se, ze se jedna o podvodne praktiky, kdy vedome nedodava, vedome nezasila a vedome timto zpusobem okrada, protoze jestlize nemate potvrzeni od banky, ze nic nedluzite, pripadne mate potvrzeno, ze nic nedluzite - akcept mlcky, asi by nemelo byt nic vymahane, dekuji

Odpověď

Pokud to tak je, tak můžete podat stížnost na tuto banku na útvar ČNB, který se zabývá ochranou spotřebitele. Oni sice nebudou řešit Váš případ, ale mohou prověřit, zda banka svou činností neporušuje zákon. Samozřejmě Vám nic nebrání podat žalobu usoudu.


Dotaz

Vazeny pane doktore, rada bych se zeptala na banku Moneta. Vzali jsme si zbozi od firmy Multiservis na splatky, uhradili jsme dle dohody vsechny splatky na slozenky; pote jsem pozadala o zuctovani tak, abychom smlouvu ukoncili a zbozi uhradili(predcasne platby). Zadny nedoplatek jsme nedostali, domnivala jsem se proto, ze bylo zbozi radne doplaceno a vztah je ukonceny. pozn. fy Multiservis skoncila - prevzala ji banka Moneta. Po nekolika letech jsem se dovedela, ze na mne vymaha nedoplatek, vcetne pokut, penale, uroku i exekucniho rizeni. Rada bych se tedy zeptala, jak mam proti bance postupovat, kdyz jsem zadny nedoplatek od Multiservisu nemela, ucet byl zruseny stejne jako firma. Navic mam u banky Moneta ucet, takze pokud by doslo k jakemukoliv nedoplatku, mohla mne banka kontaktovat s tim, ze nebylo zbozi doplaceno, coz poprela firma Multiservis, ktera nam zadne douctovani neposlala, tedy v dobre vire, ze je vse splaceno, nebylo ani koho kontaktovat, jsem jiz dale nic neshaneli. Dekuji

Odpověď

Dobrý den,

důlelžité bude, zda jste podala stížnost v bance. Pokud máte doklady o plném zaplacení daného zboží, pak je bance doložete (raději kopie), že jste vša zaplatila řádně a včas. Otázka také je, jak dlouhá doba uplynula, neboť existují promčecí doby - závazek ze smlouvy by byl promlčen po třech letech, nejpozději však do deseti let od jeho vzniku.

Pokud kdokoliv vymáhá pohledávku (dluh), pak by o tom dlužník měl asi vědět. Tzn. je otázka, jakým způsobem a kdy Vás někdo vyzval, abyste dluh uhradili apod. Jde např. o formální jednání jako např. doručení výzvy k úhradě dluhu apod. Co se exekuce týká, tak opět - plátce je povinen obdržet exekuční příkaz, aby ho mohl splnit...... otázkou je, jaké návrhy na exekuci byly apod. Je to poměrně obsáhlejší problematika.

Hlavně - komunikujte s bankou...... a pak se uvidí...

 

 


Dotaz

Dobrý den, dne 4.5.2017 jsem 5x vybírala v německém bankomatu Euronet, v obchodním domě REAL, 4x po 600 Euro a 1x po 500 Euro. Po kontrole na internetovém bankovnictví jsem ale zjistila, že bankomat mi celkově strhnul 400 Euro poplatek. Po tomto zjištění jsem se domáhala telefonicky na infolince jak u své banky, tak i na infolince, která je uvedena na bankomatu, kde mi bylo sděleno, že mi nemůžou poskytnout informace o výběru. Poté jsem psala emailem a dožadovala se, aby mi byl dodatečně vyhotoven doklad o tom, že jsem opravdu vybírala zmíněných 600 a 500 Euro. Pán, který zastupuje Českou republiku a Slovensko mi poslal akorát odkaz s tím, ať se domáhám na centrále v cizině (přesně ani nevím, kde centrála je). Je to již týden a žádnou odpověď či potvrzení o výběru stále nemám, i když jsem informovaná o tom, že by dodatečné lístky se dají dohledat. Můj dotaz spočívá v tom, že teď nevím, jak dál postupovat. Moje banka, mi bohužel, nemůže zřejmě pomoc, pokud nemám k tomuto výběru a neoprávněném poplatku za výběry, doklad. Má cenu jít případně za právním zástupcem o radu. Přeci jen skoro 11 tisíc Kč jen tak na ulici již nenajdu.

Odpověď

Dobrý den,

podejte normálně reklamaci u Vaší banky, která je povinna se tímto zabývat a příp. zjistit i u zahraničního partnera, co a jak. Banka Vás nemůže odkázat "někam"..... ani neví kam. Pokud Vás banka neuspokojí, pokuste se podat pak stížnost k finančnímu arbitrovi a do návrhu uveďte, že jde o nooprávněnou transakci při výběru platební kartou ve výši 400 EUR. Banka je totiž povinna Vám v rámci EU sdělit, kolik ty poplatky budou činit. Je otázkou, zda bankovat např. uvedl i kurs, pokud jste vybírala EUR na vrub účtu v CZK. Při výběru z ATM Vám ale bankomat jistě nabídl stvrzenku o výběru. Tam ale cena za výběr uvedená není.


Dotaz

Dobrý den,třetinu mých příjmů tvoří příjem z pronájmu bytu. Banka mi bohužel tento příjem, který zdaňuji a mám uveden v daňovém přiznání neuznala jako část mých příjmů - prý bych toto musela mít vedené na IČO, aby mi toto uznali. Myslíte, že se již přístup bank k tomuto již změnil? Ale před 2 lety to tak bylo. Nebo uspěji s tímto spíše u finančních poradců či nebankovních institucí? Myslíte, že na konzolidace úvěrů je výhodnější nyní spotřební ůvěr-konzolidace - či slučované úvěry refinancovat americkou hypotékou? Mám byt v osobním vlastnictví /dříve se am. hypotéka prodražila odhadem nemovitosti, poplatky za zastavu atd.), nevím, jak situace vypadá nyní. Děkuji za vyrozumnění.

Odpověď

Dobrý den,

dovoluji si upozornit, že tato odpovědna není komerční poradenství, ale poradna, jak na banky v případě, že s k Vám nechovalal zrovna dobře. Proto Vám na otázky odpovídat nebudu, neboť se jedná o komerční rady. Je to otázkou mj. uvážení a také příp. propočtů podle toho, u které finančnní instituce byste konsolidaci prováděla. Co se týká toho, co banka uzvá jako příjem, je jen její věcí.


Dotaz

Dobrý den, obracím se na vás jednak s dotazem a jednak se svou nejnovější zkušeností se společnosti Cetelem. Rozhodla jsem se zrušit ke konci dubna platební kartu u spol. Cetelem, a tím i svůj účet. Zavolala jsem si předem pro informace, jak přesně postupovat. bylo mi řečeno, že musím poslat písemnou žádost o zrušení karty, doplatit dlužnou částku a to je vše. Pokud budu mít na svém účtu nedoplatek či přeplatek, banka mě bude informovat. Na dotaz, kolik přesně činí dlužná částka, a zda se k ní bude připočítávat vedení účtu a pojištění za měsíc duben jsem dostala odpověď, že tuto informaci neví, že přesnou částku se dozvím až z výpisu. Ten však přichází až kolem 5. dne následujícího měsíce, a protože jsem chtěla mít dluh zaplacený ke konci dubna, poslala jsem dlužnou částku navýšenou o měsíční poplatek za vedení účtu, pojištění a případný úrok z úvěru. Celkem jsem tedy poslala o 240 KČ než byla dlužná částka. Dnes jsem opět kontaktovala společnost, abych si ověřila, že je vše v pořádku a můj účet ukončen. Bylo mi řečeno, že vše je v pořádku a že mám přeplatek! Ten mi ale NEMŮŽOU poslat bankovním převodem, protože moje karta už je zrušena od okamžiku, kdy jsem požádala o zrušení účtu! Tudíž mi přeplatek mohou poslat pouze složenkou... Říkám si:"Nevadí, v pohodě." NENÍ TO V POHODĚ! Banka si v tu chvíli účtuje 100,- Kč za nutné náklady s tím spojené. Takže mi pošlou o 100,- Kč méně! Budiž, to mě asi nezabije, jen mi vadí, že vás na to předem nikdo neupozorní. Přijde vám e-mail s upozorněním, že na kartě je dluh, který máte do 30 dní zaplatit a opět ani zmínka o tom, že když vám vznikne přeplatek, jste automaticky o 100 Kč chudší, neb vám peníze pošlou poštou. Má na takový neetický postup banka právo? V době internetového bankovnictví posílat přeplatky poštou? Jak se mohu bránit. Nebudu jediná, a sto korun je opravdu dost... A ještě jedna perlička, pokud si zažádám o změnu příjmení, požaduje banka kopii OP z obou stran, což je normální postup, ale Cetelem chce navíc ještě kopii ODDACÍHO LISTU! A ten opravdu nemíním nikomu dávat. Co je komu do toho, kdo si mě vzal, kdo byl svědkem atd. Opět se ptám, má na to banka právo a jak se bránit? děkuji za váš čas a odpověď. Magda K.

Odpověď

Dobrý den,

k oddacímu listu - pokud byste měla přijímení změněno v OP, pak považuji oddací list za zbytečný. Kromě toho v něm jsou údaje, které lze vyhodnotit jako citlivé (už např. jen samotný fakt, že jste se vdala by mělo být bance celkem jedno). Identifikačním dokladem je pro občana ČR OP, příp. pas. Další dokumenty si banka sice může vymínit, ale před vznikem daného vztahu, tzn. před zřízením účtu či poskytnutím úvěru. Pokud by se Vám to totiž nelíbilo, tak byste do té banky nešla. Nicméně v době, kdy chcete účet rušit?..... No není to moc etické.

Ta hlavní věc - poštovní poukázka. Jsem také v šoku, jako Vy, že banka tohoto věhlasu používá poštovní služby a není schopna z vnitřního účtu banky zaslat převodem na Vámi určený účet Váš přeplatek, byť snížen o poplatky za převod podle svého sazebníku. Pokud tuto položku nemají v platném sazbníku s danou cenou, je to v rozporu se zákonem o platebním styku. Možná to dělají "schválně", neboť na poštovní poukázky se nevztahuje zákon o platebním styku, a tudíž Vám mohou přeplatek "zdržovat" a poslat bůhvíkdy...... Etické to není určitě. Pokud máte chuť, infromujte o této praktice odbor ochrany spotřebitele ČNB. Ta bude asi koukat....

 

 


Dotaz

Dobrý den. Předčasně jsem splatil konsolidační úvěr u Raiffeisen Bank a za zpracování předčasného splacení mi byl účtován poplatek 4448,- Kč. Na informační lince této banky mi bylo sděleno,že předčasné splacení konsolidačního úvěru je bez poplatku. Poradíte mi,prosím,kde je pravda a jak postupovat,v případě neoprávněného poplatku ? Předem děkuji za odpověď. František.

Odpověď

Dobrý den,

protože jste dostal jinou informaci, než byla skutečnost, tak se oberaťte se stížností na danou banku a trvejte na tom, aby si hovor s Vámi přehráli. Vše se totiž monitoruje z důvodu reklamace. Pokud však banka nebude mít důkaz o tom, co tvrdíte, pak můtete podat podnět ČNB, odboru ochrany spotřebitele. Zde však nečekejte řešení Vašeho problému, jen dáte podnět k přezkumu, zda banka neporušuje zákony. Předkpokládám, že jste stál v roli spotřebitele, že nešlo o konsolidaci podnikatelského úvěru. Asi šlo o hypotéku, že. Pokud ano, bohužel asi si nemůžete podat stížnost u finančního arbitra z důvodu, že se jeho kompetence na hypotéční úvěry, tedy na spotřebitslské úvěry na bydlení, rozšířily až od prosince 2016. Předpokládám, že úvěry byly poskytnuty bankou před účinnosti zákona.

V případě, že Vás banka odmítne, můžete své nároky uplatňovat u soudu. Jen si ale ověřte, jaké byl platný sazebník banky v době, kdy jste o konsolidaci požádal. Banka by správně měla na každou změnu sazebníku klienta upozornit, pokud tak neučinila, je to její chyba.


Dotaz

chci se zeptat zda Z vybrat z uctu v Ostrave Zabrehu v Avionu

Odpověď

Nevím vůbec, o co jde.


Dotaz

Dobrý den, dnes jsem po 8 letech zjistila, že mi nebyl v roce 2009 zrušen účet u Raiffeisenbank a díky tomu jsem od r.2010 v nepovoleném debetu. Od r.2010 mne nikdy nepřišel žádný email ani písemná korespondence. Telefon jsem od doby,kdy jsem si myslela, že je účet zrušený, změnila. Dluh jsem hned dnes uhradila. Má banka povinnost mne vyrozumět, že jim já jako klient něco dlužím, nebo to nechají běžet a pak jí po určité částce vymáhá inkasní společnost? U mne naštěstí to k té inkasní nedošlo, ale nikdy jsem nikde dosud neměla žádný úvěr,ale poprvé jsem si chtěla vzít úvěr a registry byly negativní, tak jsem přemýšlela, kde by mohl být háček a volala na mou současnou banku a pak na Raiffeisenbank, kterou jsem měla krátce v minulosti. Přijde mi to nefér, že jsem paradoxně díky nezaplaceným poplatkům za nezrušený účet v registrech. Lze se v tomto případě,pokud se nedomluvím s bankou, hájit u fin.arbitra? Předem Vám děkuji za odpovědi.

Odpověď

Doborý den,

určitě není korektní od banky to, že Vám neposílá výpis z účtu. Je to v rozporu se zákonem o platebním styku,kde je to přímo uvedeno jako povinnost. Mohou to posílat ale i elektronicky a pokud si to nejak "nevyzvedenete", tak pak je to probém Váš. FA je vázán ve svých kompeteních zákonem a obávám se, že tuto záležitost nemohl řešit. Ale můžete podat stížnost na ČNB, která by příp. řešila, zda banka neporušila zákon. ČNB nebude řešit však daný konkrétní případ a není oprávněna rozhodovat v daném problému. Pokud jste názoru, že Vám banka uškodila, můžete podat žalobu u soudu.


Dotaz

Dobrý den, Raiffeisenbank, a.s. zamítla mou reklamaci dle mého názoru neoprávněně zaúčtovaného poplatku za vedení účtu. Klíčovým důkazem, který může prokázat mou pravdu, je telefonát bankéře Raiffaisenbank, a.s. s mou osobou z roku 2013, ve kterém byly dojednány individuální podmínky pro vedení účtu. Banka má inkriminovaný rozhovor k dispozici, na mou písemnou žádost však písemně odmítla tento rozhovor poskytnout s odkazem na všeobecné podmínky. Mám za to, že rozhodnutí o neposkytnutí nahrávky je v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů. Je tomu tak? Doporučil byste mi, prosím, jak dále postupovat? Děkuji za konzultaci.

Odpověď

Dobrý den,

zde asi nebude možné podat návrh u finančího arbitra, ale můžete podat podnět České národní bance, odboru ochrany spotřebtele, pokud jste jednal jako spotřebitel. Můžete iniciovat stížnost, že banka nepostupvala v souladu se zákonem. ČNB sice nebude asi řešit Váš konkrétní případ, ale může se tím zabývat. Dále můžete v tomto případě podat i podnět Úřadu na ochranu osobních údajů.....


Dotaz

Dědic se dozvěděl, že jeho otec za svého života dělal převody peněz na můj účet. Šlo pouze o výslužbu. Peníze jsem mu následně vyplácel, bohužel nemám od předání peněz žádný doklad. Nyní po mně požaduje dědic zpětně dokladovat, že jsem otci peníze vyplácel. Tímto Vás žádám o radu, jak tuto situaci řešit a jestli vůbec má dědic právo si nárokovat něco, co už bylo vyřešeno za života jeho otce. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

nejsem na tuto oblast odborník. Pokud jste peníze vybíral z účtu, tak budete mít alespoň výpisy, ale to ještě neznamená nic. Pokud jste peníze převáděl z účtu, pak by měl výpis z účtu dostačovat. Je tam číslo protiúčtu, na který jste peníze posílal. Ale pokud to bylo v hotovosti, tak to budete prokatzovat velmi těžko, pokud jste neměl od otce dědice potvrzení.


Dotaz

Dobrý den, požádali jsme čmss o předčasné splacení meziúvěru. Banka souhlasila a naúčtovala si za předčasné splacení poplatek 5% z cílové částky. Smlouva o meziúvěru byla uzavřena v roce 2011, kdy žádný takový poplatek neexistoval (není ve smlouvě, v úvěrových podmínkách, ani v sazebníku. V tehdy platných Všeobecných úvěrových podmínkách je uvedeno, že klient bude platit poplatky (úhrady) ve výši podle aktuálního sazebníku. Může si banka dodatečně vymyslet nový poplatek, doplnit ho do sazebníku a požadovat jeho úhradu po klientovi? Děkuji, Blovský

Odpověď

Dobrý den,

bohužel zatím jim to prochází. V současné době, poté, co byl přijat nový zákon o spotřebitelském úvru to už nebude tak jednoduché. Osobně považuji ustanovení za velmi vágní. Aktuální sazebník by měla banka klientovi poskytnout v dostatečném předstihu. Jen stále přetrvává stejný problém, že pokud byste se změnou nesouhlasil, tak stejně z banky neutečete, neboť by Vás banka potrestala za předčasné splacení jiným poplatkem apod. Je to začarovaný kruh a nikomu se do jeho řešení nechce. Můžete tento "nemravný" krok banky oznámit alespň útvaru ČNB na ochranu spotřebitele s tím, že banka pořušuje ustanovení občanského zákoníku co se týká dobrých mravů a veřejného pořádku......


Sekce obsahuje celkem 974 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna