undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den pane docente, na smlouvu o dílo jsme si nechal ošetřit sklo nanolakem. Při následné čištění se mi na něm vytvořily neodstranitelné šmouhy. Řemeslník pro nedostatečné rozleštění své pochybení uznal, leč v rámci reklamační doby vadu neodstranil. Souhlasil však s náhradou škody. Podmínka byla, až mu za navá skla zašlu fakturu. Po třičtvrtě roce názor změnil a svou vinu odmítá. Dotaz zní, zda po prvotním přihlášení se ke škodě a uplynutí reklamační doby je pořízení znaleckého posudku pro soud nutné. Děkuji S pozdraem Stefaov Kolja

Odpověď

Omlouvám se, ale toto se vůbec netýká banky, ale právního poradenství, které já dělat nemohu..... a ani k tomu nemám příslušné znalosti z této oblasti......

 

Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, prosím na koho se můžu přesně obratit aby provedl kontrolu financí na mém účtu v bance kam každý měsíc zasílám splátky?

Odpověď

Dobrý den,

no takový subjket není.... můžete někomu dát plnou moc, např. finančnmu poradci a on by se obrátil na banku, aby mu poskytla informace. Plná moc ale musí obsahovat předmět aktivity v bance zmocněné osoby..... jinak nevím...


Dotaz

Dobrý den, součástí mého BÚ u UniCredit byl i účet vedený v EUR. Využil jsem kodex mobility, kdy jsem žádal o převedení BÚ k jiné bance. Banka převedla nicméně pouze BÚ a EUR účet zůstal stále aktivní a naskakují na něm nově poplatky, jelikož již není součástí BÚ (což byla podmínka pro to ho mít zdarma). Postupovala banka správně? Neměla spíše tento EUR účet prostě zrušit, nebo převést taky (žádné prostředky na něm nebyly)? Já jsem o tom například vůbec nebyl informován a zjistil to až poté, co mi přišla upomínka na debet. Rovněž nyní ani nemohu efektivně částku uhradit, jelikož nemám účet v EUR a při převodu CZK na tento účet je samotný poplatek za převod několikanásobně vyšší, než samotný debet. Zároveň mi banka neumožňuje tento účet nyní zrušit kvůli debetu. Přijde mi to jako zvláštní a nekalý postup UC, jelikož například u KB jsem měl součástí BÚ rovněž účet spořící, při využití kodexu mobility mi byl převeden klasicky BÚ a spořící bez finančních prostředků byl zrušen. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

to Vám v tomto případě těžko poradím, neboť neznám podmínky této banky. Je nutno si prostudovat podmínky pro zrušení, resp. převedení účtu k jiné bance. Pokud byl na účet vázán i jiný účet a Vy jste k tomu nedal podnět, tak převedli jen ten běžný v CZK. Příklad z KB neznamená, že banky postují stejně. U KB totiž spořící účet bez BU nelze vést, neboť výnos ze spořicího se převádí na tento běžný.... ale jak říkám. To jsou podmínky každé banky a na to neexistuje žádné pravidlo nebo závazná regulace.


Dotaz

Vazeny pane doktore, chtela jsem se zeptat na prevod vkladni knizky, tyto jsme v dedictvi dostali dva, rovnym dilem. pozadala jsem Ceskou sporitelnu o vyplatu na zaklade usneseni soudu, tato uvedla, ze to neni mozne, protoze to musi projit dedickym vyporadanim u banky, tedy asi 2 mesice, pote nam penize vydaji, ale musime si zde zridit ucet, nebo nechat penize u banky, coz jsem odmitla, takze jsem navrhovala napsat vkladni knizku na dva dedice podle usneseni, cimz by byl pripad vyreseny, to vsak odmita banka udelat, mohla bych se zeptat, z jakeho duvodu nelze prepsat vkladni knizku podle usneseni na dva dedice jako vlastniky, kdyz by to vyresilo cely problem/druhy vlastnik-spolupodilnik dlouhodobe v nemocnici, nemuze se dostavit soucasne, a zaven na lhutu pro vydani penez, protoze se nejedna o nic jineho nez vydat nebo prepsat, dekuji

Odpověď

Dobrý den,

tak v tomto Vám neporadím. Ale můžete si stěžovat u bankovního ombudsmana, příp. banku zažalovat. U finančího arbitra, se obávám, si stěžovat nemůžete. Nikdo není oprávněn Vás nutit k tomu, abyste si zřizovali účet, když jej máte např. u jiné banky. Pokud však účet nemáte, máte právo na tzv. záklaldní platební účet. Ten by měl být buď  zdarma nebo za minimální poplatek, který musí odrážet náklady banky. Pokud požádáte o průkaznost těchto nákladů, banka je povinna Vám je prokázat. Proč to ale banka takto zdržuje, když jste bance předložili rohodnutí soudu o vypořádání dědictví, to opravdu nevím. Můžete podat podnět i ČNB, která se také zabývá ochranou spotřebitele v oblasti finančních služeb.


Dotaz

Dobry den chtel jsem se zeptat at nechodim zbytecne dalku na vankomat jde z bankomatu citibank vybrat částka 800kc dekuji za odpoved

Odpověď

Otázka není relevantní k obsahu pordny.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na zdanění úroků z cenných papírů. Jsem zaměstnaná. Investovala jsem v bance do cenných papírů a úroky (např. 950 korun za rok)nejsou zdaněné. Podávám tedy daňové přiznání. Dělám to dobře a nebo se zdaňují úroky které jsou vyšší než 6 tisíc? Děkuji za odpověď? Jarka Hoplíčková

Odpověď

Dobrý den, takovéto rady jsou nad rámec této poradny. ve věci dani dokonce ani nemohu nic radit, neboť k tomu nemám oprávněni, byť o tom i vím.  Takže lituji. 


Dotaz

Dobry den. Jak se podava vypoved Komercni Bance,kdyz klient zije v zahranici a nema moznost jit na pobocku? Jak mohu informovat zaroven o ukonceni Trvaleho Pobytu v CR? Banka neni moc komunikativni,ani pres telefon, ci emaily. Na uctu penize mam, mam debitni bankovni kartu a Internetove bankovnictvi. Zacatkem mesice brezna uz nebudou provadeny na ucte zadne bankovni pohyby. Platebni prikazy budu vyhradne vyuzivat pres banku v zahranici,kde jsem taktez obcanem a mam i trvaly pobyt. Dekuji moc.

Odpověď

Dobrý den,

pokud je banka "zkostnatělá" a neumí vypovědět účet přes internetové bankovnictví, kde se logujete svým heslem a dalšími prvky ověřující Vaši kompetenci k účtu, tak Vám nezbyde, než využít služeb notářů v dané zemi, kteří však jsou hlášeni v dané zemi jako osoby, které mohou provádět jednání (po staru úkony) i do zahraničí. Tam sepíšetet písemnou výpověď, kterou Vám daný notář ověří a Vy tuto listinu pošlete doporučeně s dodejkou (snad návratnou) do banky, aby bylo zřejmé, že jste to odeslal a oni to obdrželi. Můžete také použít čeksou ambasádu nebo konzulát, kde úředníci mají možnost tyto jednání také dělat. Mějak se to zpoplatňuje (je to ve vyhlášce - např. viz https://www.nkcr.cz/predpisy. Jen doufám, že jste v zemi, se kterou ČR podepsala či přistoupila k úmluvě, která uznává vzájemně tyto veřejné listiny.


Dotaz

Dobrý den, již několik let se snažíme vyřešit rozdělení nemovitostí (chalupa + přilehlý pozemek) s rodinou. Máme zpracovaný znalecký posudek, jak nemovitost rozdělit, samozdřejmě i s oceněním. Ale ať protistraně nabídneme, že je vyplatíme z chalupy (za částku vyšší, než uvádí posudek), s tím že my si necháme pole vedle, nebo naopak, oni s ničím nesouhlasí, vše zpochybňují, napadají, spekulace a podobně. Během loňského roku dostali několik dopisů od našeho právníka, ale stále to nikam nevede, jen my už zaplatili několik desítek tísíc. Nejraději by byli, kdyby nám za vše dali směšňou částku a my vypadli. O vše se staráme několik desítek let, a oni tam začli posledních pár let jezdit na párty, užívat si a nám znepříjemňovat. Zajímalo by mě, jak tyto spory soudy řeší, protože už bychom rádi měli klid a mohli se hnout dál. Oni dělají vše jen proto, aby nám uškodili. Děkuji za odpověď

Odpověď

Tento dotaz je mimo kompetrenci dané odpovědny.


Dotaz

Dobry den,chtěla jsem se zeptat,zda lze darovat vnučce družstevní byt.Cást podílu druzstevniho bytu zdědila má dcera,po umrti manželky.Jelikoz nelze,aby družstevní byt vlastnilo několik lidí,na základě dědického řízení musím dceři zdedeny podíl vyplatit určenou finanční částkou.Urcenou finanční částku nemohu vyplatit,neboť tolik financí nevlastním.Pokud zdedeny podíl dceři nevyplatim,mohu přesto být darovat vnučce?Děkuji za odpověď s pozdravem Hudakova

Odpověď

Dobrý den,

 

Váš dotaz je zcela mimo záběr této poradny. Oraťte se na příslušného specialistu, který se zbývá občansko-právními věcmi.


Dotaz

dobrý den, ráda bych se zeptala ny výběr nadlimitního vkldu na vkladní knížce. Požádala jsem o výběr vkladu na vkladní knížce na doručitele, tedy 30/12/2016, nebot tyto končily, zde jsem se na základě žádostri dostavila do Ćeské spořitelny, OC Chodov s ti, že jsem se identifikovala a žadala budto přepsat vkladní knížku na jméno, nebo vybrat celý vklad dle žádosti, zde mi sdělili, že mi mohou nechat peníze na základě této žádosti na pokladně, po roce 2016 mi však spořitelna odmítla peníze vydat, ač to byl její postup, peníze samozřejme můžeme prokázat, tj prodej části pozemku. Jak to vypadá, budu se muset s Ceskou spořitelnou soudit, protože chybou notáře nebyla vkladní knížka projednaná a mne předložení k vyběru nebylo uznané také. Předem děkuji za odpověd

Odpověď

Dobrý den,

o tomto produktu opravdu moc nevím.... Jde o starý vkladový smluvní vztah a je nutno toto řešit asi centrálou banky. Proto se obraťte na oddělení, které se zabývá stížnostmi klientů..... Omlouvám se.


Dotaz

Vazeny pane doktore, rada bych se zeptala na postup banky/Moneta. zalozila jsem si zde asi pred 10 lety ucet, nasledne jsem tento chtela zrusit, ale nebylo mi to umozneno, ze je zde uvedena exekuce, tato byla zrusena a penize uvolneny, takze jsem se po nekolika mesicich dostavila, abych zrusila ucet, mezitim ovsem mi banka sdelila, ze je ucet opet zablokovan, o zadne exekuci ale nevim s tim, ze se u bezneho uctu odcerpali penize pro exekutora, takze s plusoveho zustatku nekolik tisic vznikl minusovy zustatek nekolik desitek tisic. rada bych se zeptala, zda-li ma pravo banka odcerpat penize pro exekutora, a to jeste do minusu u bezneho uctu, prakticky uzavreneho, dekuji

Odpověď

Dobrý den,

banka v žádném případě nemůže peníze pro exekuci odčerpat do mínusu. To jsou totiž peníze jiných klientů, nikoliv Vaše. Pokud k tomu nastalo, je nutné kontaktovat banku a stěžovat si. Pokud budete mít zájem, můžete se obrátit také na finančního arbitra, který může řešit tzv. neoprávněné převody, příp. podat podnět na ČNB, pracoviště ochrany spotřebitele........


Dotaz

Dobrý den dne 30.11. jsem koupil u obchodníka na internetu fyzický předmět ve 3 různých transakcích v hodnotě 15,20eur každý, samozřejmě peníze byli strhnutý špatným kurzem banky z účtu, během 2 dnů se mi objevilo, že se jednalo o chybu systému a produkt ani v 1 případě fyzicky nemají a peníze mi bylo označeny na vrácení bez jakéhokoliv dotazu, akce trvala další 2 dny, ale nakonec peníze byli vráceny a dokonce se objevili podle původního data pouhé 2 od sebe(doby kdy mohla být částka ještě blokována na účtu a prakticky ještě neodečtená), ale ne celá, rozdíl asi 20kč na 1 transakci, na odpověď obchodu čekám, ale banka přiznala, že peníze v Eurech přišli celé, avšak druhým kurzem byli připsány zpět, což mi přijde naprosto absurdní, že na mně vydělají 10kč oproti středu směrem tam pochopím, ale, že 2x při vrácení peněz(nad kterým nemám kontrolu) to už je naprosto absurdní až směšné a komukoliv s trochu zamyšlením by to mělo připadat při nejmenším divné. Pravda nejedná se o moc, ale už z principu zabolí, banka má naprosto zdarma 60kč. Zajímalo by mne kde je chyba a co mohu udělat, když moje chyba byla udělat platbu z CZK účtu, ale nad vracením peněz jsem neměl žádnou kontrolu. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

v tomto Vám neporadím.... Odpovědna je v podstatě určena pro rady na to, jak postupovat při stížnosti na banky, přípa. jiné poskytovatele finančních služeb. Je však pravdou, že banky či jiné subjekty vždy používají kur nákup a prodej, nikoliv střed. Takže při platebě do zahraniční z CZK účtu se používá kurs nákup korun a prodej měny a při platbě zpět prodej cizí měny vůči koruně. Z toho vpylývá, že vždy bude kursový rozdíl při vrácení platy.... Proti tomu, bohužel nemůžete asi nic podniknout. Jen to, že jste měl platby do evropského přeshraničí platit z dvizového účtu. Pak byste kursové rozdíly neměl ani při vrácení platby.


Dotaz

Dobrý den.Moc prosím o radu.Pred několika lety jsme měli finanční problémy,proto jsme žádali u hypotéky RB a u lišky odklad splátek.RB poslala dopis,na půl roku odklad,vše v pořádku.Liska nám navrhla restrukturalizaci na rok.Vse se splácelo a před zhruba rokem jsme si chtěli dát všechny úvěry dohromady,ať splácíme min.A zjisti jsme,že nás liška dala do registru a tudíž nám byla konsolidace zamítnuta.V registru jsme údajně na 5 let.Velice nás tato situace trápí.Clovek vše po tobě splaci,když jsme měli problém,snažili jsme se to řešit a nakonec jsme dopadli takto.Chcem se teda informovat,zda je nějaká šance.Moc děkuji,Dudova

Odpověď

Dobrý den,

jedině subjekt, který Vás nahlásil do registru, Vás může předčasně nechat vymazat. Ale registr má svá pravidla, která já také v tuto chvíli neznám. Pokud se cítíte poškozeni,  lze se obrátit na soud. Ale je to asi krajní možnost.


Dotaz

Dobrý den, pane Schlossberger, děkuji za vaši odpověď, jen ještě může tedy eventuelně banka nějak blokovat výběr či převod peněz z tohoto jí svévolně zrušeného účtu? A je možné si vás najmout jako eventuálního zástupce v této kauze? Blanka

Odpověď

Blokovat může jen v případě, že by Vás nahlásila Finančnímu analytickému úřadu coby účet, přes který by se snad praly špinavé peníze nebo pokud by byl účet exekuován nebo zjiného důvodu (např. opatření ze strany Polcie ČR). Podle zákona o platebním stuku banka musí převod nebo výběr umožnit a podle občanského zákoníku dokonce bez zbytečného odkladu nebo tak nějak to tam je. Nyní nemám zákon u sebe......

Ne, mne si najmout ani jinak využít kromě rady nemůžete. Nemám k tomu oprávnění.


Dotaz

Dobrý den, manžel je Francouz a má již několik let firemní účet u pražské pobočky UniCreditBank. Před týdnem mu přestala fungovat karta a po vstupu na internetové bankovnictví zjistil, že jeho firemní účet z něj "zmizel." Po několika telefonátech s různými zástupci této banky (kteří si mě přehazovali jako horký brambor) jsem se dozvěděla (manžel nemluví česky), že účet byl bankou zrušen a že banka nemusí udávat důvod. Nikdo manžela nijak (ani emailem ani poštou) o tomto předem neinformoval. Pokud prý chce manžel převést peníze jinam, musí se osobně dostavit (opakuji, že žijeme ve Francii) do banky a předložit výpis z francouzského obchodního rejstříku. Podotýkám, že účet byl aktivní, jeho firma ve Francii řádně platí daně, nikdy neměl problém se zákonem, nikde nic nedluží. Má na tohle banka právo a může eventuelně nějak blokovat výběr či převod peněz z tohoto jí svévolně zrušeného účtu? Děkuji za odpověď, Blanka

Odpověď

Dobrý den,

bohužel neznám podmínky banky, za kterých vede klientům účty. Ale zrušit bezdůvodně účet jen tak, aniž by to banka klientovi oznámila, považuji za tristní. Proto bych radil se této bance raději vyhnout a najít si jinou banku. Pokud působíte mimo území ČR, tak bych si účty zde, tedy v ČR. nezřizoval. Pokud se však jedná o účet v CZK, pak asi jinou možnost nemáte. Ale najděte si banku jinou.

Pokud došlo ke zrušení účtu, banka by měla vysvětlit, proč k tomu došlo - je nějaká výpovědní lhůta apod., což podléhá zákonu o platebním styku, resp. občanskému zákoníku.  Podle § 2675 občanského zákoníku může ten, kdo vede účet závazek ze smlouvy o účtu vypovědět s účinností ke konci měsíce následujícího po měsíci, v němž výpověď došla majiteli účtu. Z toho vyplývá, že zde banka jednoznačně porušila svou povinnost účet vypovědět. To, že to může udělat, je jasné a nemusí to zdůvodňovat. Proto bych požadoval vysvětlení, proč to banka, aniž by Vám to oznámila, udělala. Zákon vyžaduje dokonce skutečnost, že výpověď "dojde" majiteli účtu. Důkazní bžemeno "dojití" je na bance, nikoliv na Vás.

Na účtu se určitě dělal platební styk, proto pak lze použít i zákon o platenbím styku (zákon č. 370/2017 Sb.). K tomtuo byla banka povinna s manželem uzavřít smouvu o poskytování platebních služeb (povětšinou je to součástí smlouvy o zřízení a vedení platebního či podobného účtu). Pokud banka vypoví závazek z rámcové smlouvy uzavřené na dobu neurčitou, poku to bylo předem dohodnuto a přitom výpovědní lhůta nesmí být kratší než 2 měsíce (§ 154 tohoto zákona). Přitom výpověď musí být uživateli poskytnuta, tj. musí sdělit majiteli (uživateli služeb) tuto informaci zachycenou na trvalém nosiči dat. (§ 131 tohoto zákona).

Doporučuji upozornit na postup banky orgán dohledu, kterým je Česká národní banka. Kontakty naleznete na www.cnb.cz

 


Dotaz

Dobry den,mel bych dotaz je nejaka moznost aby banka zrusila(odpustila)sankce a pokuty za neplaceni uveru?Za 5 let nesplaceni to udelalo z puvodnich 150tis castku 370tis.Je moznost se na nekoho obratit?Dekuji

Odpověď

Dobrý den,

to je pouze a jen na té bance, která tyto sankce dala jako smluvní podmínku. Je otázka, k jakému úvěru, zda už náhodou nebyl platný nový zákon o spotřebiteslkém úvěru apod. Nějaká tzv. "autorita" neexistuje, pokud tím ale není myšlen soud. Lze podat např. žalobu pro nemravnost této sankce. To však musí posoudit jen soud s ohledem na výši úvěru a dalších faktorů.....

 

 


Dotaz

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o informaci. Mám uzavřenou smlouvu s realitní kanceláří o prodeji mé nemovitosti, která je lehce před koncem platnosti. Vzhledem k tomu, že se již změnily okolnosti, které nás vedli k prodeji nemovitosti (od srpna), není v našem zájmu nemovitost prodat, respektive, pokud by k tomuto mělo dojít, potřebujeme čas k nalezení nemovitosti jiné. Na poslední chvíli se teď objevil zájemce, který nemovitost ještě neviděl, ale chce případně podepsat rezervační smlouvu hned při prohlídce nemovitosti. Mám jako prodávající právo, požadovat dohodu o vystěhování z nemovitosti, tzn. termín vystěhování oddálit, či nemohu tímto požadavkem případného kupujícího limitovat...toto se v případě neuzavření kupní smlouvy ( z důvodu mého požadavku na oddálení termínu vystěhování) považuje za bránění uzavření kupní smlouvy ze strany prodávajícího, tzn. pokuta realitní kanceláři?? Předem velice děkuji za odpověď.

Odpověď

Prosím, tato odpovědna je zaměřena na to, jak si stěžovat či postupovat ve věci stížnosti u bank... toto je záležitost zcela jiná. Proto se prosím obraťte asi na odborníky přes občanské právo.....


Dotaz

Dobrý den, zařizoval jsem si na oficiálních stránkách vietnamského imigračního úřadu víza, za které jsem měl zaplatil 25 USD (2x protože se jednalo o 2 víza). K platbě Vietnamci použili platební bránu Payoo, kde si k tomu napočítali poplatek 0,96 USD a celkovou částku 25,96 USD převedli na VND, konkrétně 600.902,00 vietnamských dongů s datem transakce 31.10.2019 v 04:53:10 hodin jejich času. Tato částka se zobrazila v mém IB nejdříve jako nezaúčtovaná transakce dne 30.10.2019 a byla vyčíslena jako 608,45 CZK. Později dne 02.11.2019 se nezaúčtovaná transakce změnila na karetní transakci ve výši 608,30 CZK. Když jsem se dotázal v bance podle čeho stanovovali kurz, když v kurzovním lístku nemají měnu VND, bylo mi odpovězeno, že "děkuji za Váš dotaz, měnu VND v kurzovním lístku skutečně nemáme, částka je proto odesílaná v EUR, konkrétně z Fio odešlo 23,26 EUR. Dále záleží na kurzu karetní asociace tzn. Mastercard, podrobnosti o kurzu najdete zde: https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html" Když převedu částku 23,26 EUR kurzem banky, že jsem je koupil dne 2.11.2019, tak by mě to mělo stát 608,08 CZK, když dne 30.10.2019, tak by mě to mělo stát 608,53 CZK. Ani jedno nesedí s tím, co je ve výpisu. Jak to tedy banka přepočítává!? A už vůbec neodpověděli na dotaz, jak převedli VND na EUR, když VND nemají v kurzovním lístku. Kurz VND vůči CZK dle ČNB byl 30.10. i 2.11.2019 stejný, 1.000,00 VND=0,986 CZK Takže kurzem deviza střed ČNB je 600.902,00 VND je to 592,49 CZK! Můj dotaz zní: smí banka provést dvojí konverzi jedné platby? Tuším to bylo EU nějak upraveno, že nesmí.

Odpověď

Dobrý deen,

na to Vám také neodpovím... Jen vím, že se určitě nepoužívá kurs ČNB, neboť kurz je použit několikrát, když do něj vstupjje nesměnitelná měna, resp. měna,kterou banka nemá v kurzovním lístku. Platby takto prováděné jsou pro bžného klienta "zahaleny tajemstvím" a obávám se, že ani banka sama (na pobočce) neví, jak to chodí s kursovou politikou do třetích zemí. Taky platební systém Payoo má někde účet a svou banku a ta může mít zase další kurzy apod..... To není země EU, kde je kursová politika striktně dána a kurs využitý výči klientovi musí být uveden ve výpise z účtu. Zde je to země mimo a těch kursů, které tam vcházejí, je zktrátka více. Vaše banka zná teké jen ten svůj.

Omlouvám se, ale více k tomu neřeknu. Regulováno to není a bez znalostí politiky dané banky vůči svým korespondentům Vám to neobjasním.


Dotaz

Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, 18.8.2018 jsem si zakoupil vůz na ičo za 380 000kč v pražském bazaru auto ESA (vůz je bez problémový a slouží) ale co mě překvapilo bylo to že jsem vůz zakoupil v sobotu formou úvěru od Sautoleasing s tím že jsem se paní ptal a bylo my řečeno že není problém úvěr bez problému doplatit pouze stím že se bude nejspíše platit 1% z částky jako pokuta. S tím jsem počítal a proto jsem hned v pondělí zažádal o předčasné splacení a začal řešit úvěr se svojí bankou za lepších podmínek. Po 14ti dnech my přišel domů dopis že částka k doplacení je 598 000, protože na úvěr s podnikání se nevztahuje 1% sazba jako na spotřebitelský úvěr. Tím vlastně požadují úhradu všech úroků až do konce splatkového kalendáře. Prosím o nějaký nápad či radu jak by se dala daná situace řešit. Děkuji V.M.

Odpověď

Dobrý den,

zde Vám, bohužel, neporadím, protože autobazar má pravdu. Regulace jedno procento se na podnikatele nevztahuje. Je otázka, zda byste se o toto chtěl soudit, neboť byste mohl v podstatě tvrdti, což by se zakládalo na pravdě, že jste obdržel info od pracovníka autobazaru, že předčasná splátka je zatížena sankcí 1 %.... ale to nevím,zda by obstálo. U osob na IČO se předpokládá, že jsou přeci jen trochu více profíci než běžný spotřebitel. Rozdíl mezi 380 a 598 tis. Kč je značný a bylo by možné se dovolat soudně o skutečnost, že uvedená částka je v rozporu s dobrými mravy v obalsti podníkání na finačním trhu a naráží také na skutečnost, že to asi není v souladu s běžnou představou zdravého odníkání. Dobré mravy jsou uvedeny v občanském zákoníku v úvodních paragrafech.


Dotaz

Dobrý den, požádali jsme RSTS o vyčíslení překlenovacího úvěru k 31.12.2019. Níže přeposílám jejich vyjádření, kde mne zarazila částka, kterou si účtují. Chci se tedy zeptat, je-li tento poplatek adekvátní k tomuto úkonu. Děkuji za odpověď. --------------------------------------------------------------------------------- Vážená paní Bereznaninová, Váš požadavek byl předán ke zpracování. Dokument Vám bude odeslán poštou doporučeně a za jeho vyhotovení bude účtován poplatek ve výši 5 000,-Kč. S pozdravem Alena Štekrová Raiffeisen stavební spořitelna a.s. Odbor spoření a služeb klientům

Odpověď

No adekvátní vůbec není, alespoň z mého pohledu. Jedná se o spotřebitelský úvěr a tam jsou jistá pravidla daná zákonem o spotřebiteslkém úvěru...... Podívejte se do sazebníku banky, zda takovýto poplatek je v něm uveden. Pokud ano, pak bych toto oznámil ČNB do útvaru ochrany spotřebtele s názorem, že je poplatek přemrštěný. V  případě, že banka bude po Vás popolatek vymáhat, můžete se obrátit také na finančního arbitra s návrhem na porušování zákona o spotřebitelském úvěru.


Dotaz

Končí mi platnost platební karty VISA u české spořitelny, jak získám další či novou? Díky

Odpověď

Dobrý den,

no to se musíte spojit se svou bankou. Povětšinou banky dělají tzv. automatický výdej (výměnu) nové karty. To ale musíte mit v podmínkách o vydání karty původní.


Dotaz

Dobrý den, řešíme teď s partnerem koupi pozemku. Budeme žádat o hypotéku. Kupní cenu pozemku ještě nemáme stanovenou. Zajímá mne jak moc tato částka (kupní cena) pak ovlivňuje odhad banky (tržní cena). Je možné, že odhad by byl i mnohem vyšší než by byla kupní cena pozemku? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

opět je to dotaz na komerční bázi... toto je poradna zaměřená primárně na rady klientům, kteří si stěžují na banky..... Já nejsem odhadce nemovitostí, takže Vám toto neřeknu....


Dotaz

Dobrý den, mám kreditní kartu MALL vydanou RB.cz. Abych mohl čerpat bonus 2000 Kč, nemohu ukončit kartu během 12 měsíců od vydání karty (https://www.rb.cz/attachments/pi/karty/PRAVIDLA_mall.pdf) Chtěl jsem po bance ukončení karty k určitému datu např. 31.7.2019, kdy už uplyne více než 12 měsíců od vydání karty. Na to však RBbanka zareagovala, že mi potvrdili přijetí výpovědi okamžitě s měsíční výpovědní lhůtou, tzn., pokud bych na to přistoupil, musel bych vracet vstupní bonus 2000 Kč. Chtěl jsem po nich dodržet termín ukončení k 31.7., oni však tvrdí že to nelze. Mě se zdá, že nemají pravdu, že pokud je měsíční výpovědní lhůta, tak se jedná o minimální lhůtu a delší by měla být možná. Já už teď vím, že kreditní kartu do budoucna nechci, chci mít toto vyřešené a ne na to myslet a hlídat datumy, kdy mám výpověď odeslat. Chtěl jsem jí ukončit s větším předstihem, než je 1 měsíc. Banka tvrdí, že to není možné. Mohou takto jednat nebo musí přijmout mojí výpověď i s větším předstihem, než je jejich uvedený měsíc? Pro informaci ještě posílám informaci, kterou mi poslali, je to žádost o ukončení KK: S pozdravem, Dalibor Pech

Odpověď

Prosím, nepleťe si tuto poradnu s komerčním poradenstvím, ke kterém nejsem oprávněn. Tato odpovědna radí klientům, jak si u banky stěžoat a tuto stížnost vyřídit. Děkuji za pochopení.

JInak si myslím, že banka má pravdu. Lhůta pro výpověď se počítá okamžikem doručení, což je logické. Takto by každý mohl banku v tomto "zneužívat", k čemuž Vaše snaha vlastně spěje...... Takto to cítím i já.

 


Dotaz

Dobrý den, prosím o radu, jakým způsoben je možné ovlivnit transfer peněz z banky např. v Austráli do české banky tak, aby poplatky byly minimalizovány včetně případných vícenásobných konverzí (na Euro a do czk a pod). Je možné ovlivnit trasu zprostředkujících bank? V konkretním případě se jedná o výplatu dědického podílu. Děkuji předem za odpověď. Jiří Webr

Odpověď

Dobrý den,

tak úplně to ovlivnt nelze. Při zahraniční platebě, kterou je platba z Austrálie je, vstupuje několik faktorů, kterými jsuo zejména poplatky na straně zpracovatelských bank, které jsou do této operace zapojeny. Pokud banka příjemce a banka plátce nejsou ve vzájemném tzv. korespondečním (řekněme partnerském) vztahu, pak může platby ovlivnit plátce tím, že do pole "zprostředkující/korespondenční banka" vepíše banku, přes kterou by chtěl, aby platba byla zpracována. To může být vedeno skutečností, že plátce zná mezibankovní poplatky, které si za zpracování banky účtuje tato zprostředkující banka. Ale pozor - banka plátce tuto banku nemusí použít, pokud ji nezná nebo nemá s ní žádné přímé i nepřímé vzájemné spojení. To by měla ale příkazci v roli plátce sdělit. Pak také záleží, kolik si z částky převodu strhne banka příkazce (tedy plátce) a kolik Vaše banka jako banka příjemce. Poplatky jsou u obou bank dány v sazebníku.

Co se konverze týká, tak tam toho také moc neovlivníte.... Rozhodující je asi měna platby a pak měna účtu, v jehož prospěch platba přichází... vždy bude použit kurs pro banku výhodnější podle toho, v jaké pozici bude stát.

Ještě přemýšlím, zda by v tomto případě nebyl výhodný bankovní šek, ale asi nebyl. Ten by šel z banky z ČR stejně k inkasu a výsledkem je opět převod peněz na býzí výše uvedeného.....

Víc asi nesdělím....


Dotaz

Dobry den, chtela bych se zeptat. Byla jsem v anglii 2013-2014. Potom jsem odjela zpet do CR ale ucet jsem si tam nechala i s penezma. Tedka jsem se chtela prihlasit a prevest si zbytek penez na ucet do CR. Ale nejde mi to. Je mozne ze mi ho zrusili a penize si ponechali nebo mi zmenili prihlasovaci udaje? Protoze ja jsem nic nemenila, nerusila a penize jsem tam 100% mela. Dekuji za odpoved

Odpověď

Dobrý den,

 

na to je těžká rada.... Projděte si jejich podmínky, zda tam nemají např. nějaká ustanovení o tom, že když se účet třeba po tři roky "nehýábe", že smluvní vztah končí apod. Ale přeci jen pak by měly běžet nějaké promlčecí lhůty, které nejsou zase až tak krátké. 

Napište stížnost na banku a uvidíte.... pak lze činit kroky dále. Peníze na účtu jsou Vaše peníze a Vy jste nic nevypovídala.....


Dotaz

Dobrý den, Oberbank, kde mám přes 4 roky hypoteční úvěr a řádně splácím, mi oznámila, že se zvedají poplatky za vedení běžného účtu na 109 Kč. měsíčně. Tenot běžný účet nepotřebuji k ničemu, donutili mě ho otevřít v souvislosti s hypotékou. BÚ mám u AIRbank zdarma. Tady po mě chtějí 1.308 Kč za něco co nepotřebuji a nechci. Ptal jsem se banky mailem, zda se s tím nechá něco udělat, že mi tento poplatek vadí. Odpověď nepřichází. Před tím, než zvýším hlas, se chci zeptat zda mám nějakou šanci se takového nemorálního poplatku zbavit. Samozřejmě vím, že mohu refinancovat, ale až v době výročí fixace. Prosím poraďte. S pozdravem, Dalibor Pech

Odpověď

Dobrý den,

je to v příkrém rozporu s etickým kodexem České bankovní asociace. Je zakázáno podmiňovací poskytování jednohoproduktu jiným. Pokud banka neumí splácet úvěr jinak než přes běžný účet (proto asi chtěla, abyste si ho založil), pak by ho měla poskytovat zdarma. Je to její technicky problém. Pokud však to byl obchodní tah z důvodu, ze jste od ni pak dostal lepší úrok, pak je to jiné. Nicméně i tak je to, podle mého názoru, zneužití postavení profesionální strany obchodu vůči spotřebiteli, atudiz v rozporu s dobrými mravy a veřejným pořádkem, o čemž hovoří občanský zákoník. Můžete o tom informovat Českou národní banku, pracoviště ochrany spofřebitele.


Dotaz

Dobry den. Dovolte abych se zeptal. Musel jsem zrusit kreditni kartu, kterou jsem pouzival na sluzebni cesty, protoze mi banka zacala uctovat poplatek 49 Kc za pohyb. Tento pohyb vznikl tak, ze mi banka vymerila poplatek za vedeni karty. Tento, kdyz jsem uhradil, vznikl pohyb a tak jsem v dalsim mesici dostal znovu stejny poplatek. Tak by to bylo donekonecna, pokud bych pravidelne splacel bankou predepsany poplatek. Takova mala pokuta za to, ze poctive splacim i male zavazky. Ihned jak jsem to zjistil, pozadal jsem o zruseni karty. Myslite, ze existuje i jina cesta, jak se z takoveho kolotoce vymanit? Dekuji za odpoved. David Thomke

Odpověď

Dobrý den,

na to se těžko odpovídá. Cestu řešení jste si zvolil - zrušil jste tuto kartu. JIná cesta asi není. Banka Vám účtovala poplatek automaticky na vrub úvěrového limituna kartě, že. Takže i když nebyl jiný tzv. pohyb na kartě, tak byl minimálně za měsíc vždy jeden, a to pohyb za to, že byl předchozí měsíc účtován poplatek = pohyb. Tzn jistých 588 Kč za rok. Hm, dobře promyšlené, ale ne z hlediska marketingu. Pokud byl tento poplatek v sazebníku v době smlouvy o vydání karty, příp. jste soulasil se změnou sazebníku (i když tzv. tacitně, nečinností), tak byl a je poplatek legální a v souladu s právem. Nicméně nikdo Vás nenutí tuto kartu mít u té dané banky. Můžete si vybrat dneska z mnoha jiných.


Dotaz

Dobry den, stala jsem se tretim zadatelem, tedy spoludluznikem pri bankovni pujcce. Nyni resime moje vyvazani, ktere je jiz od banky, po rok a pul dlouhych peripetiich, schvaleno. Chybi uz jen zaplaceni poplatku s timto spojenym a podpisy vsech zucastnenych. Clovek by rekl, ze uz je vse vyreseno, ale neni. Kamenem urazu se stal onen poplatek za vyvazani, ktery ma uhradit hlavni zadatel uveru, ktery me potreboval pro sjednani uveru kvuli bonite. Ten to vsak nyni odmita s tim, ze pokud poplatek nezaplatim ja, on nic podepisovat nebude. Prosim o radu, co se v takove situaci da delat. Jsem uz opravdu zoufala. Moc dekuji za kazdou radu. S pozdravem Eva

Odpověď

Dobrý den,

no to je těžká rada. To souvisí s podmínkami poskytovaltele úvěru a s dohodou mezi Vámi a žadatelem. To já nejsem oprávněný řešit v tomto případě spor mezi Vámi a žadatelem. Je to soukromoprávní věc, kterou všek např. nemůže řešit finanční arbitr. Asi nezbyte než zaplatit a pak můžete poplatek vymáhat po hlavním žadateli soudní cestou. Nevím, kolik poplatek činí, ale asi to nebude žádná horentní suma předpokládám, takže se Vám to asi nevyplatí.


Dotaz

Dobrý den chci se zeptat přítel mi včera posílal peníze z vkladomatu české spořitelny takže by reálné měli bejt dneska nejdyl u mě na účtu ale peníze mi nepřišli . Můžu vědět jestli je možné že přijdou až zítra že převod trvá tři dny? Dekuji

Odpověď

Pokud vkládal peníze v rámci vkladomatu v rámci dané banky, měly by být peníze vloženy na účet tentýž den. Nevím a nemám zkušenost, zda lze vložit peníze v jiném vkladomatu jiné banky do jiné banky. Normálně na přepážce banky se Vám to asi moc nepodaří. Pokud to banky dělají, je to v podmínkách a zasebníku uvedeno. Pokud tedy ano, jedná se o mezibankovní platební styk a pak záleží, kdy ty peníze vkládal. Pokud až po cca 15 hodině. tak bych tento den již do zúčtování nepočítal. Normálně by to mělo být na účtu u příjemce v jiné bance, pak do ruhého dne. Ale poud to bylo vloženo po tzv. cut off time, pak až třetí den. Resp. se den vkladu do lhůty už nepočítá. 


Dotaz

Dobrý den. Banka nemá ve smlouvě o službě (konkrétně služba Erste Premier ČS a.s.) ujednání, že může obchodní podmínky v přiměřeném rozsahu změnit. Nyní, s platností od 1.1.2019 banka změnila obchodní podmínky, kde mj. změnila možnost výpovědi ze strany banky takto. původně v obchodních podmínkách bylo: výpovědí ze strany Banky (např. z důvodu vyřazení služby Premier z obchodní nabídky Banky), a to v souladu s VOP. nyní je: výpovědí bez udání důvodu ze strany Banky, a to v souladu s VOP. Na základě toho ČS a.s podává výpovědi ze služby bez udání důvodu. To se děje u účtů, které jsou z jejího pohledu nevýhodné. Těmto klientům banka nabídne investice do dluhopisů a cenných papírů (za značně nevýhodných podmínek) a pokud na ně klient nepřistoupí, vypoví smlouvu bez udání důvodu. Je možné aby banka změnila obchodní podmínky pokud tato možnost není sjednána ve smlouvě? Je změna důvodu (zpusobu k vypovědi přiměřenou změnou obchodních podmínek? Děkuji za odpověď. V případě potřeby jsem schopen zaslat kopii smlouvy.

Odpověď

Dobrý den,

ono jde o to, o jaký účet se jedná. Pokud je to účet ve smyslu zákona o platebním styku, pak je výpověď možná. Nakonec i obecné ústanovení o účtu v rámci občanského zákoníku toto umožňuje. Jsou tam jen jistá omezení - podle platebního zákona ochranná lhůta dva měsíce a podle občanského zákoníku obecně podle § 2675 - ke konci měsíce následujícího po měsíci, v němž výpověď došla majiteli účtu. Důvody není nutno uvádět. Z toho vyplývá, že je lze upřesnit např. v obchodních odmínkách.


Sekce obsahuje celkem 1007 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna