undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, za dva měsíce mi končí pětiletá fixace na hypotéku u ČS. Chci od nich odejít a oni mi chtějí připsat k vyčíslení dluhu ještě 13 tis. Kč, za to, že mi v té době dali lepší úrokovou sazbu. Ve smlouvě to uvedeno není pouze s odkazem na výhodný hypoteční program ČS před pěti lety a všeobecné obchodní podmínky, které nebyly přiloženy ke smlouvě. V době zřizování hypotéky mne a ní mou paní na toto úskalí nikdo neupozornil. je možné se bránit soudní cestou, nebo je tam nulová šance na odpuštění této částky. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

doba fixace právě slouží k tomu, abyste se pak rozhodl, zda budete pokračoat ve smlouvě či ne - zda splatíte předčasně vše nebo odejdete jinam. Pokud ve smově o úvěru nebylo žádné takové ujednání, pak nelze nic takového uplatnit. Za obsah smlouvy lze také považovat platné podmínky k poskytnutí úvěru, které mohou být samostatnou součástí smlouvy.

Podle mého názoru, pokud by takové ujednání, o kterém píšete, ve smlouvě bylo, bylo by možno to považovat za "nátlak" banky na klienta a tudíž za ustanovení, které je v rozporu s dobrými mravy, neboť podmínky umožňují na jedné straně odejít jinam nebo předčasně slpatit, na straně druhé Vám za to dávají sankci. To, že si stanovili úrokovou sazbu takovou, jakou Vám dali, bylo jejich obchodní rozhodnutí, které jste akceptoval.

 

Jistě, soudní cestou se bránit můžete, bohužel finanční arbitr Vám s tímto nepomůže. Můžete také podat stížnost útvaru ochrany spotřebitele v ČNB. Oni sice Váš problém jako takový řešit nebudou, ale je to pro orgán dozoru a dohledu podnět, že by mohla banka porušovat zákon.


Dotaz

Dobrý den, v návaznosti na značné úsilí staveních spořitelen zbavovat se tzv. dřívějších výhodných smluv o stavebním spoření se objevila novinka. Včera jsem obdržel od své ČMSS, a.s. oznámení o jednostranné výpovědi smlouvy o stavebním spoření s odvoláním na novelu OZ, § 2675, odst. 1) zákona č. 89/2012 Sb., OZ a dále § 3077 OZ (retroaktivita - lze uplatnit i ke smlouvám z roku 1997) s odůvodněním, že CMSS, a.s. je dlouhodobě vystavena negativnímu vlivu extrémně nízkých úrokových sazeb. Podmínky VOP ale plním, pravidelně měsíčně spořím 0,5% stanovené cílové částky (té jsem zatím nedosáhl - nyní jsem cca na 3/4 cílové částky). Kromě zmíněných ekonomických důvodů, žádný důvod Českomoravská stavební spořitelna, a.s. neuvádí. Její pracovníci mi potvrdili, že jde o hromadnou akci (je nás v řádu jednotek procent celého kmene) a vztahují celý proces vypovídání k tzv. neplatebním účtům (viz paragraf NOZ výše). Přitom já si nejsem vědom, že bych uzavíral smluvní vztah s ČMSS, a.s. k nějakému neplatebnímu účtu. S tím zásadně nesouhlasím! Jaká je možnost efektivní obrany kromě reklamace u SS v tomto směru? Děkuji za odpověď RM

Odpověď

Dobrý den,

kromě soudní cesty není žádná jiná. FA toto řešit podle mého názoru nemůže, neboť k tomu není kompetentní. Mohl byste podat námět Odboru ochrany spotřebiele ČNB s názorem, že stavební spořitelna podniká v rozporu s právem, podle Vašeho názoru. Jde o to, zda je oprávněna smlouvy vypovědět i bez udání důvodu, když je smlouva termínová (v tomto případě min. na 6 let). Dále neuvádíte, zda Vás předtím oslovila s tím, abyste uzavřel dodatek ke smlouvě o stavebním spoření, který by asi obsahoval nižší procento zhodnocení Vašich peněz na účtu stavebního spoření. NOZ zná účet obecně, platební účet a jiný než platební účet. Paragraf 2675 je sice platný pro výpvěď k účtu, ale podle mého názoru stavební spoření je účet termínovaný a to na 6 let. Pravděpodbně si k tomu nechali udělat právní analýzu než přikročili k vypovídání účtů, ale tím Vám kladou překážky obdržet od státu státní podporu. A o tuto skutečnost bych opřel svůj nesouhlas.


Dotaz

Vážený pane,moc se omlouvám, ale nemám u koho ověřit pravdivost této zprávy:.." i wish to inform you that your fund is with an escrow service company under the authorization of the UK Financial Intelligence Unit (FIU)".Jsou v Anglii takováto nařízení nebo zákony, umožňující převod a správu financí v jakémsi servisním účtu, dokud nebudou uhrazeny polatky?? Děkuji MS

Odpověď

Dobrý den,

asi Vás zklamu, ale neznám názory soukromých společností ve VB a ani britské právo. To se budete muset obrátit jinam. Kromě toho - tato poradna sluiží pro možnost rady, jak na banky či jiné finannčí instituce ve vazbě na možnost mimosoudního řešení sporu. Navíc sem tam dáme rady k produktům nebo smlouvám v rámci ČR, pokud o tom něco víme. 

Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, doslechla jsem se, že podle NOZ je možné v případě rozvodu manželství splatit hypoteční úvěr bez sankce za předčasné splacení. Můžete mi prosím potvrdit, zda již nová právní úprava na něco takového myslí a případně pod čím se to v NOZ skrývá? Moc děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

to nevím, můžete si stejně jako já prostudovat část rodinného práva z NOZ a pak podmínky banky co se předčasného splacení úvěru týká. Se situací,kterou uvádíte, nemám zkušenosti. Je to dotaz pro právníka, který se zabývá občanskými vztahy.


Dotaz

Dobrý den, na konci dubna jsem při návštěvě pobočky zjistil, že moje debetní karta nefunguje a byla mi nabídnuta nová (stará má expiraci 05/15). Zjistil jsem, že mi za vystavení nové bylo strženo 200 CZK. Lze to reklamovat (souhlasil bych i se zrušením karty)?

Odpověď

Dobr den,

je nutné podívata se do sazebníku banky, jak mají zpoplatněn výdej nové karty. Pokud tam 200 Kč najedete, je to OK. O této skutečnosti však musí banka informovat předem, než Vám kartu zadá k vyrobení. Pokud toto nesdělila, porušila zákon o platebním styku ve věci informační povinnosti.


Dotaz

Dobry den, rad bych se zeptal, zda je mozne aby na me banka prenesla kurzove rozdily pri nezrealizovane zahranicni platbe. Platbu jsem uskutecnil v EUR z korunoveho uctu, nicmene se vratila (platbu jsem pak udelal z jine banky a dosla dobre). Kazdopadne pri zpetnem prevodu na muj korunovy ucet, jsem nedostal puvodne posilanou castku, ale nizsi o kurzovy rozdil a rozdil v nakup/prodej. Je to spravne, mam se obratit na arbitera? Dekuji za info Jiri M.

Odpověď

Dobrý den,

 

ano, tato praxe se běžně děje. Jde o to, že banka opravu peněžní prostředky odeslala, ale příjemce nebyl k nalezení nebo byla uvedena chyba v čísle účtu přijemce. Když se platba vrací, pak ji banka zúčtuje ve prospěch účtu, ze kterého byla placena. Pokud se kurs hýbe, což je fakt, tak se zúčtuje aktuálním kurzem. Může se ale kurs hýbnout i jinak, tzv. ve prospěch klienta. Nicméně protože se používá kurs nejdříve "prodej" a pak "nákup", tak bude vždy jistý rozdíl, jde jen o to, jak veliký. Je to obchod jako každý jiný. K tomu lze dodat otázku: Bylo by pro Vás lepší, kdyby se peníze nevrátily vůbec?

Myslím, že v této věci není nutné se obracet na FA, ale můžete to zkusit. Může situaci vidět jinak.


Dotaz

Dobrý den, mám možná trochu netradiční dotaz, ale snad mi pomůžete. Na vašich stránkách jsem našel článek o přehledu bankomatů v České republice a v Praze. Nevíte, kde bych něco podobného našel v evropském měřítku? Tzn. počet bankomatů v jednotlivých státech, a především tedy mě zajímají velká evropská města. děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz je směrován na provozvatele těchto stránek, nikoliv na mne. Nicméně - pokuste se to vyhledat přes Sdružení pro platební karty nebo na strnkách časopisu Cardmag. Ve vyhledávači se Vám jistě zobrazí jejích správné internetové stránky.


Dotaz

Dobrý den, máme s manželem překlenovací úvěr na stav.spoř., a pojištění tohoto úvěru na částku 300 000,-Kč. Manžel mi umřel, tak jsem po pojišťovně české spořitelny požadovala pojistné plnění. Pojistné plnění bylo plněno jen na částku 221 000,-Kč s odůvodněním, že je plněno 20% a byla odečtena naspořená částka. V pojistné smlouvě je přímo napsáno pojistné plnění pro případ smrti 300 000,-. Již několikrát jsem jednala jak s pojišťovnou ČSS tak přímo s Českou Spořitelnou, ale bezvýsledně. Poradíte mi prosím na koho se obrátit a jak tuto situaci řešit. Děkuji Šárka

Odpověď

Dobrý den,

na první pohled to vypadá, že se jedná o neživotní pojištění, tj. pojištění úvěru. Ale s ohledem na údalost, která se stala, by to mohlo být i živostní pojištění. Proto se pokuste podat návrh u FA a uvidíte, jak to bude vyhodnoceno. Pokud by to FA neřešil, lze podat návrh u soudu.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz ve věci strženého poplatku u smlouvy na stavební spoření, která byla ukončena k 2/2015, ale je zde účtován poplatek za vedení účtu za celý 2015.Je nějaký fin.arbitr u kterého mohu požádat o navrácení jeho poměrné části ? Pokud kontaktuji přímo ČMSS,odmítá se k této věci vyjádřit, neboli řešit důvod navrácení. Předem velice děkuji za Vaši informaci. Kamila

Odpověď

Dobrý den,

obávám se, že poplatky účtováné v souvislosti se službami stavebního spoření ani jiného účtu s výjimkou poplatků za platby, kolektivní investování nebo spotřebitslského úvěru prozatím FA řešit, podle mého názoru, nemůže. Můžete se v kanceláři FA informovat. Dobré by bylo však přečíst si podmínky stavební spořitelny, zda to takto není stanoeno...Jinak by Vám zbyl jen soud.


Dotaz

Dobrý den, potřebuji poradit. Mamka má od roku 2002 smlouvu od Lišky s 2% úrokem. Na smlouvě nebylo moc peněz a tak jsem na ni začal loni pravidelně spořit. Teď nám však přišla výpověď pro porušení podmínky pravidelného spoření. Podmínkou je, že musíme platit 0,5% cílové částky měsíčně a pokud za 18 měsíců tam nebude 10 800 Kč (cílovka je 120 tis., takže 18 x 600 Kč), můžou smlouvu vypovědět. Problém je v tom, že dopis s výpovědí zaslali 25. 3., kdy tam bylo za posledních 18 měsíců zasláno 13 936 Kč, takže podmínku jsme splňovali. Oni se však v dopise odvolávají na to, že k 31.1. zjistili, že tam ten minimální vklad není. To byla pravda, bylo tam o 200 Kč méně, přesně 10 600 Kč. Mi na tom vadí to, že dokud jsme platili 330 Kč ročně a nespořili, nevadilo jim to a smlouvu nechali běžet, protože na tom vydělali. Jakmile jsme se rozhodli spořit a smlouvu využít, tak smlouvu vypověděli, aby nemuseli platit 2% úroky. Jde mi ale hlavně o to, že smlouvu vypověděli v době, kdy jsme už podmínku splňovali (spořím 1667 Kč měsíčně) a odvolávají se na dobu minulou. Teď u nich máme asi 31 000 a smlouvu bych rád dospořil, tak řeším, jaké šance mám výpověď zvrátit. Kdyby mi výpověď poslali hned poté, co zjistili, že jsem podmínku porušil, bral bych to. Ale výpověď poslali až skoro dva měsíce poté a asi účelově se odvolávají na dobu minulou. Konkrétně ve všeobecných podmínkách se píše: "Je-li účastník i se započtením mimořádných vkladů v prodlení s úhradou vkladu po dobu 18 měsíců, má stavební spořitelna právo smlouvu vypovědět. V případě výpovědi se postupuje přiměřeně podle ustanovení článku IX." V době, kdy výpověď posílali, jsem po dobu 18 měsíců v prodlení nebyl. Díky za rady! P.S.: 5,6,7/2014 posláno 200 Kč, od 8/2014 posílám 1667 Kč.

Odpověď

Dobrý den,

těžko soudit... nejsem komreční poradce, ale v tomto případě by to chtělo osobní jednání.... Bohužel, pak jen asi soud.... Chápu, že Vám jde o státní podporu.....


Dotaz

Dobry den, mam A kartu od KB. Tento mesic jsem nedoplatil cilovou castku, nicmene na karte jsem mel jisty obnos penez. 25teho se mi z bezneho uctu strhla splatka (ano to chapu), nicmene se mi strhly vsechny penize na kreditce (coz nechapu). Nejake vysvetleni? Diky?

Odpověď

Dobrý den,

omlouvám se, ale produkt neznám, tudíž nemohu sdělit, zda banka postupovala ve smyslu podmínek k produktu. Nevím, jakou cílovou částku jste měl doplatit a jak je to provázáno na kartu. Takže se nezlobte... v tomto Vám neporadím...


Dotaz

Dobrý večer pane Schlossbergere. Potřeboval bych poradit ohledně poplatků za výběr z bankomatu v zahraničí. Nedávno jsem si chtěl na dovolelé vybrat z bankomatu u Fio banky, ale jelikož mi bankomat sdělil, že za výběr si místní banka strhne navíc ještě poplatek po přepočtu asi 150 korun, celou transakci jsem zrušil, nic si nevybral a vybral jsem u jiného bankomatu. K mému překvapení mi banka z účtu strhla celou částku (co jsem si nevybral)a následně mi ji zase vrátila. To by mě až tak netrápilo, pokud by ta připsaná částka nebyla o skoro 200 Kč menší než ta stržená. Navíc si k tomu Fio banka strhla cca. 100 Kč (jako že za výběr z bankomatu). Celou věc jsem u banky reklamoval a oněch 100 Kč mi bylo vráceno. Těch 200 Kč mi ale prý vrátit nemohou, že to je rozdíl v kurzu mezi datumem zúčtování transakce a jejím uskutečněním. Nezdá se vám toto jako zlodějina? Dá se proti tomu nějak bojovat? Děkuji za odpověď A. Bánovský

Odpověď

Dobrý den,

zdá se mi to hodně asi na částku, kterou jste z bankomatu chtěl vybírat. Máte právo, aby Vám banka přesně doložila, jaký kurs byl použit při původní transakci a jaký pak. I když by to nemělo v podstatě vlastně hrát roli, neboť chyba byla na straně banky, když jste transakci v rámci výběru vlastně neuskutečnil. Proto znovu požádejte o vrácení peněz s odvoláním se na to, že jste transakci řádně zrušil a nic nevybral. To, že oni ji nezrušili a částku vrátili, ale na Vás přenesli kursový rozdíl, je chyba. Pokud opětovnou stížnost zamítnou, můžete podat návrh na zahájení řízení před fiančním arbitrem za neoprávněou transakci provedenou platební kartou.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu. V roce 2010 jsme si vzali u ČMSS úvěr na RD ve výši 2 mil. Kč. Za zprostředkování úvěru jsme museli ze svého zaplatit 1% z úvěru což činilo 20 000,- Kč a dalších 10 000,- Kč jsme uhradili za smlouvy o úvěru. V roce 2013 jsme žádali o navýšení úvěru o 500 tisíc Kč, což nám bylo umožněno, ale místo toho, aby nám pouze úvěr navýšili, tak nám původní smlouvu zrušili a nahradili novým úvěrem na 2 500 000,- Kč a opět jsme platili 5000,- Kč za zprostředkování + dalších 10 000,- Kč za smlouvy. Když si to spočítáte tak už jsme na 45 000,- Kč, co jsi jen tak vzala ČMSS. Když jsme se informovali u jiných bank, tak takovéto nehorázné poplatky jinde nemají. Úvěr platíme řádně a v nemalé měsíční částce , tak bychom byli rádi, kdyby nám je ČMSS vrátila zpět. Je to možné? Bylo nám sděleno, že už několika lidem se podařilo své poplatky získat zpět, ale nevíme jak to máme udělat. Děkuji za odpověď Hřibová

Odpověď

Obávám se, že v tomto případě Vám neporadím. Vy jste změnu akceptovali tak, jak popisujete, potvrdili jste vše svým podpisem, takže nyní je obtířné radit, jak poplatky získat zpět. Je to smluvní záležiosti. Od ledna 2014 je účinný nový občanský zákoník, který chrání spotřebitele v tom, že by podmínyk pro spotřebitele neměly být ve výrazném nepoměru s podmínkami profesionální strany obchodu, což je nyní banky. Můžete se pokusti o stížnost u dané banky, ale pokud neuspějete, pak vám nezbývá než buď soud, nebo to nechat být. Prozatím ochrtana spotřebitele v rámci úvěrů na bydlení není u nás platná, ale je to na "spadnutí".


Dotaz

VÁŽENÝ PANE OTAKARE SCH., OBRACÍM SE NA VÁS JAKO NEPOUČENÁ VE VĚCI PŘEVODU PRO MĚ VÝZNAMNÉ ČÁSTKY EUR 75,OOO Z NIZOZEMÍ (NETHERLAND) DO ČR. JEJICH BANKA PO MNĚ CHCE ZA PŘEVOD TĚCHTO MÝCH PENĚZ 5 % Z TÉTO ČÁSTKY JAKO TRANSFER TAX. MNĚ TO PŘIPADÁ JAKO NAPROSTO NESMYSLNÁ ČÁSTKA A ZAVÁNÍ MI TO PRANÍM ŠPINAVÝCH PENĚZ CITUJI : (Vklady v neobvyklé výši a koupě fiktivních či předražených služeb, to jsou vyprané peníze, jejichž objem je často značně ponížen o provize jednotlivým článkům pracího řetězce, se vracejí zpět původnímu majiteli jako legální a zdanitelný příjem), ALE MŮJ PŘÍJEM JE LEGÁLNÍ ! JÁ MÁM VÝHERNÍ CERTIFIKÁT SPOLEČNOSTI SAMSUNG NETHERLAND, OPATŘENÝ NOTÁŘSKÝM PODPISEM SE DVĚMA RAZÍTKY. ÚŘEDNÍK SAMSUNG WINNING PRIZE-EUROPE MI PÍŠE TOTO : 'The bank will require an anti-terrorist certficate due to my tax was waived, so therefore they will be in contact with you within the next 48hrs.' DĚKUJI VÁM ZA ODPOVĚĎ S POZDRAVEM VAŠE JAROSLAVAŠVAJCROVÁ

Odpověď

Dobrý den,

banka nemůže stanovit poplatek za převod jakékoliv částky v EUR na bázi procentní sazby jen proto, že by to měl být nějaký "nekalý převod". Takový by Vám měli odmítnout a dokonce někam nahlásit...... Pokud jsou peníze legální (a to předpokládám), pak banka z Nizozemí musí tento převod zpoplatnit jako převod vnitrostání, tzn. za cenu, která je shodná, jako kdybyste tuto částku posílala v rámci této země. Pokud však je i v rámci Nizozemí zpoplatněna 5 % z částky, pak ano. Obě země, tzn. NIzození i ČR jsou členy EU a musí dodržovat regulatorní pravidla stanovená nařízeními nebo směrnicemi. Proto výši poplatku rozporujte. O tom, že by se z převodů platily "Tax" = daně nic nevím.Nicméně možné to je, neznám Nizozemské zákony v této věci.


Dotaz

Dobry den, mel bych dotaz ohledne hyp.uveru. V soucasne dobe cerpam hypoteku od CMSS a jsme ve fazy posledniho cerpani cca 500 000 coz nam bylo zamitnuto, protoze pry vystaveny dum nema dostatecnou hodnotu tudiz nemame narok na dalsi cerpani aby se RD mohl dokoncit. Bylo nam receno, ze musime zainvestovat ze sveho .... Coz nam prijde dost divne veskere reklamace na prehodnoceni zamitnuty. Faktury, foto dokumentace na to oni pry nehledi ... Mohl by jste nam prosim poradit jak dal. Moc dekuji. S pozdravem Bulicek

Odpověď

Dobrý den,

v této věci Vám asi neporadím. Váš dotaz je ryze komerčního charakteru. Neznám podmínky smlouvy a čerpání úvěru. V každém případě ale podejte reklamaci vůči bance už jen proto, že když banka vyřizovala a schválila úvěr v jakési vyši, tak věděla, čím je hypotéka zajištěna (asi stavěným domem). Jak může banka jen tak prohlásit, že dům nemá tu hodnot, když ona je oprávněna při financování domu prověřovat, na co čerpané peníze jdou. Jdou-li na materiál na stavbu domu, tak je vše OK. Proto tomu moc nerozumím. Nebo byla zastavena jiná nemovistot o vyšší hodnotě, Vy jste čerpali úvěr a nyní, když si banka prověřuje účelovost použitých peněz na dům, tak zjistila, že ten, co se z peněz staví má nižší hodotu (máte od nich ocenění rozestavěného domu? Nebo sdělili Vám alespoň, jak to nekdo ocenil a jak postupoval při ocenění?). Je zde spoustu otázek....

 


Dotaz

Dobrý den, dnes jsem dostala doporučený dopis od st. spořitelny Wüstenrot, ve kterém mi je zaslána výpověď smlouvy o st. spoření. Důvod: "... v souladu s ust. § 7 odst. 1 všeobecných obchodních podmínek je st. spořitelna oprávněna smlouvu ukončit výpovědí. Od okamžiku přidělení cílové částky, který ve Vašem případě již nastal, je oprávněna učinit bez omezení výpovědním důvodem. ... V příloze zasíláme formulář - žádost o vyplacení peněžních prostředků ..." Cílovou částku jsem v v roce 2008 navýšila z 240 tis. na 440 tis. Kč a k dnešnímu dni jí zdaleka nedosahuji. Za navýšení jsem zaplatila 2 tis. Kč.Platím řádně, úvěr zatím nečerpám a tak nevidím důvod, abych spoření ukončovala. Jen mi ještě nabídli, že mohu uzavřít nové stavební spoření, pro mě méně výhodné. Prosím o radu, zda musím na výpověď přistoupit. Nechce se mi už jen z principu, že oni vypovědí z ekonomických důvodů, jak píší. O vrácení částky za navýšení cílové částky se nezmiňují, i když mi znemožňují tuto službu využít. Děkuji za Váš názor. Sýkorová

Odpověď

Pokud Vám dávají výpověď pro tzv. přespoření (dosažní cílové částky), kterou jste si ale zavčas navýšila (za poplatek), tak asi je někde chyba. Proto na výpověď reagujte stížností s tím, že je nezákonná, neboť nebyl naplněn uvedený § podmínek, pokud je to skutečně tak. Musíte jím prokázat asi dodatkem ke smlouvě, že došlo k navýšení cílové částky. Je to na Vás, zda stížnost sepíšete nebo zajdete do pobočky spořitelny vyřídit to osobně s možností sepsat stížnost přímo v bance.


Dotaz

Dobrý den, v červnu 2015 mi končí šestiletá "vázací doba" na mém stavebním spoření u Reiffeisen stavební spořitelny, které používám pouze ke spoření. Dostal jsem dopis od stavební spořitelny, ve kterém mi oznamují, že můj tarif st. spoření již nemají v nabídce a pokud hodlám dále spořit (do cílové částky mám ještě dostatečnou rezervu), buď přistoupím na snížení úroků ze 2% na 1,5%, nebo mi zvýší poplatky za vedení účtu ze současných 80Kč na 160 Kč za měsíců. Lze se tomuto jednostrannému kroku spořitelny nějak bránit? Nejde o život, ale vadí mi to z principu - jako by se snažili všechny střadatele, dodržující podmínky spoření, odehnat a nejraději jen půjčovat - nabídek na různé úvěry už jsem od nich dostal několik. Stejný případ jsem před chvilkou četl na serveru Novinky.cz Děkuji S pozdravem Jan Hanousek

Odpověď

Dobrý den,

pokud se poplatek za vedení účtu, byť stavebního spoření, mění po uplynutí vázací doby, tedy doby, kdy můžete změnit banku, tak bych to viděl jako legální. Pokud by Vás však nutili ke změně (zvýšení) sazby v průběhu cyklu stavebního spoření, bylo by to možno chápat jako nátlak na Vás - buď zaplatíte nebo odejdete z banky předčasně, tudíž se vrací státní podpora. Takže je na Vás, zda spoření u této banky zrušíte a zajistíte si ho u konkurence.


Dotaz

Dobrý den. Děkuji za vaši včerejší odpověď. Stále mi není jasné co s tím problémem dělat. Když zkontroluji kopii příkazu od mého polského partnera, vidím že příkaz byl zadán v z účtu vedeného ve zlotých na nákup USD. Tvrdí, že tímto způsobem platí vždy, protože nemají účet v USD. Jednou mi platba od tohoto partnera přijde v pořádku a je na výpise uveden jako plátce a podruhé přijde od něj platba kterou zadal stejným způsobem ale platba mi přijde z nějakého českého účtu u české spořitelny a plátce je uveden jako ZPS PSUN a částka je značně nižší než na kopii platebního příkazu od mého partnera. Hledám řešení jak se tomuto vyhnout a jak dostat chybějící rozdíl u plateb z minulého roku. Děkuji. Veselý

Odpověď

Bohužel, v tomto případě to banka plátce posílá různě . Jednou asi přes USD korespondenta, který to pošle na dalšího korespondenta v USD banky příjemce a někdy, bohužel, to banka plátce nebo její korespondent pošle na úplně jinou banku v ČR, která to pak převede do CZK a pošle českým cleringem (systémem CSRTIS) na Vaši banku. Jinak si to nedovedu vysvětlit. Platbu můžete reklamovat a totéž může udělat Váš plátce. Obávám se však, že se obě strany budou "vymlouva" vždy na toho druhého, příp. na banky, které při transakci participují jako korespondentská banka. Jenže za ni může banka plátce, neboť ona ovlivňuje výběr banky spolupracující....


Dotaz

Vážený pane Schlossbergere. Děkuji vám za odpověď na můj dotaz ohledně zahraničních plateb ze dne 15.2. 2015. Pro doplnění sděluji, že se jednalo o standardní zahraniční platbu kterou provedl můj odběratel v Polsku ze svého zahraničního účtu. Kopii mi zaslal. Moje banka ale tvrdí, že prostředník provedl s touto platbou nakup Kč a pak převod na USD a rozdíl si ponechal. Dle banky je takováto transakce legální a nemohu proti ní nic dělat. Je to pravda? Děkuji. S pozdravem. Jiří Veselý

Odpověď

Dobrý den,

aha, ono je to pak trochu problém měny. Bylo by dobré vědět, jak Váš obchodní partner zadal platbu. Vy jste fakturoval v USD....Předpokládám, že by plátce provedl platbu v polských zlotých vůči Vám v USD. Ale většinou se platba provádí v měně faktury, tzn. v USD. Nevím, proč by měl z jeho místní měny nakupovat Kč a pak měnit na USD... to se mi moc nelíbí. Prověřte si u Vašeho plátce, jak zadával platební příkaz v Polsku. Mně se trošku zdá, že banka provedla dvojí směnu a zbytečně.....Dost záleží na platebním příkazu plátce, v jaké měně dal příkaz své bance.


Dotaz

Dobrý den pane Schlossbergere. Chtěl bych vás porosit o radu v následující záležitosti. Moje firma obchoduje s firmami v EU. Vystavuji faktury v USD a moji zákazníci mi posílají platby v USD na můj b.ú v ČR přes IBAN. V loňském roce mi několik plateb bylo připsáno na můj účet ve značně nižší hodnotě než bylo zasláno mým obchodním partnerem. Navíc tyto platby nebyly na výpise označeny jako platby od něj ale jako převod z jiné tuzemské banky. Při dotazu v v bance kde mám vedený účet mi bylo sděleno, že platby byly připsány na můj účet přes prostředníka, který za platbu v USD nakoupil Kč a pak následně zakoupil zpět USD a ty zaslal na můj účet avšak ponížené o kurzovní rozdíl. Žádnou takovouto službu jsem si ani já ani můj obchodní partner neobjednal a touto transakcí jsem přišel o cca 1 500 USD. Banka však tvrdí že je vše v pořádku a chybějící rozdíl mi nehodlá uhradit. Prosím tedy o radu, zda se s tímto problémem dá něco dělat. Děkuji. S pozdravem. Jiří Veselý

Odpověď

Dobrý den,

z dotazu lze vysledovat asi to, že Váš obchodní partner vyplnil tuzemský platební příkaz na USD ve Váš prospěch. Z toho pak lze vyvodit, že banka plátce musela odkoupit USD za Kč, převedla platbu přes mezibankovní plat. systém v rámci ČR (jde o CERTIS, který provozuje ČNB) a Vaše banka jako banka příjemce na základě informace z banky plátce, že máte dostat USD zpětně nakoupila Kč a prodala USD. Obě banky vždy použily kurs, který je pro banku výhodnější. Pak se může stát, že při vyšší částce mohou kursové rozdíly dělat i sumu, kterou uvádít.

Aby se toto nestávalo, je nutné, aby Váš obchodní partner (byť je v ČR) posílal platby v USD jako zahraniční platbu (tedy přes zahraničí, nejspíše přes banku v USA). Platba nebude podléhat kursovým vlivům, ale bude trvat o něco déle a bude ale zpoplatněna jako platba zahraniční. Abyste se dobral skutečné pravdy, bylo by vhodné prodiskutovat s plátci takových plateb, o kterých píšete, jaký platební příkaz použili. Pokud použili zahraniční a banka příkazce (plátce) to sama změnila, je to chyba banky a pak by měla rozdíly hradit ona.


Dotaz

Dobrý den, dostal jsem výpověď smlouvy o stavebním spoření. Předpokládám, že je to z důvodu vysokého úročení mého vkladu vzhledem k aktuální situaci nízkych úrokových sazeb na finančním trhu. Poslední dobou se ukazuje, že některé výpověďi smlouv o stavebním spoření jsou neplatné. Chtěl bych se tedy zeptat, pokud by se ukázalo, že je to tak i v mém případě, je možné postihnout nějak stavební spořitelnu (pokuta/sankce) za to, že mi výpověď smlouvy podala neoprávněně? Jako taková společnost musí přeci vědět, zda má právo dát mi výpověď nebo ne, a hlavně by měla jednat v souladu se všeobecnými obchodními podmínkami a ne je porušovat a obcházet tak zákon. Nelíbí se mi totiž dnešní postup společností, které lákají klienty s vidinou svého vysokého zisku, ale jakmile se situace nevyvíjí v jejich prospěch, tak se snaží klienta co nejradikálněji zbavit bez ohledu na právo a doufá, že vzhledem ke své velikosti se lidé budou bát bránit a jí to může projít. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Stouto záležitostí se asi raději obraťte na nějakého právníka. Takto nelze posoudit, proč Vám byla smlouva vypovězena. Mohu se jen domnívat, že z důvodu možného "přespoření", čímž jste porušil podmínky banky. Samozřejmě vždy můžete použít soudní cestu, kterou se můžete domáhat nápravy za neoprávněně vypovězenou smlouvu. Jenže zvažte - smlouva je dvoustranný akt, kdy jedna ani druhá strana nemůže být nucena k tomu, aby ve smluvním vztahu pokračovala. Smlouva jistě obsahuje v rámci podmínek možnosti výpovědi smlouvy jednou nebo i druhou stranou.


Dotaz

Dobrý den pane doktore, dovoluji si obrátit se na Vás s dotazem ohledně předčasného splacení úvěru. V roce 2005 naše s.r.o. uzavřela Smlouvu o úvěru (Hypotéční úvěr) s Českou spořitelnou a.s., kde jsme sjednali fixní úrokovou sazbu na 15 let. Nyní jsme požádali banku o možnost předčasného splacení celého zůstatku úvěru. Pracovník banky nám mailem odpověděl, že podmínkou předčasného splacení je současně úhrada poplatku ve výši 3% z předčasné splátky (což je v pořádku, takto je to sjednáno ve smlouvě)a dále také úhrada veškerých nákladů a výdajů, v souladu se Všeobecnými úvěrovými podmínkami, které bance vzniknou v souvislosti s předčasným splacením. Výši těchto "nákladů" vyčíslili jednoduše tak, že sečetli všechny úroky podle splátkového kalendáře,které zbývají uhradit do konce fixní sazby. Jinými slovy, banka si nárokuje stejnou výši úroků, jako kdybychom nic nesplatili a využívali úvěr ještě dalších 5 let. Takový požadavek se nám jeví jako absurdní, ale náš právník nám nedokázal odpovědět a doporučil vyčkat na novou právní úpravu, která má začít platit v letošním roce a tyto vztahy nově upravovat. Můžu poprosit o Váš názor? Předem velmi děkuji

Odpověď

Pokud smlouva obsahovala sankci a k tomu úhradu nákladů a výdajů, tak ušlý úrok, podle mého názoru, není náklad a výdaj související se zrušením smlouvy o hoyptéčním úvěru. Jde o ušlý výnos pro banku (protože nebudete platit úrok z úvěru). Výše sankce by v sobě měla zahrnovat i tento úrok. Není to však nikde stanoveno. Pokud by vycházela částka jako neúměrně vysoká z Vašeho subjektivního pohledu, můžete požádat soud o rozhodnutí v této věci. Sankce se stanovena proto, že svou předčasnou splátkou úvru narušíte bance likviditu - dáte ji peníze dříve a ona musí hledat nové cesty, jak tyto prostředky zhodnotit.

Co se týká nové právní úpravy úvěrů na bydlení, bude se týkat jen spotřebitelů, nikoliv firem. Předpokládá se podobná právní úprava jako u spotřebitelského úvěru. Ale může to být také i jinak.Nicméně se nová úprava bude týkat jen úvěrů sjednaných od okamžiku účinnosti normy, pokud nebude obsahovat klauzuli, že se toto vztahuje i na smlouvy uzavřené před účiností nového zákona. To ale, bohužel, nevím. Pokud by se to vzthaovlo i na podmínky předchozích smluv vč. jejich výpovědi, byla by to poměrně silná retroaktivita. Píšete všek, že jste s. r. o., takže asi by se nová úprava na Vás nevztahovla.


Dotaz

dobrý den, chtěla jsem se zeptat. V roce 2012 jsem refinancovala hypotéku a zaplatili jsem poplatek za předčasné splacení 280 000 kc. vím, že co je psáno je dáno a smlouva je smlouva. V roce 2015 je úprava výše těchto sankcí, aby jejich výše nebyla nemorální. poplatek 280 000 kč je přemrštěný (písemně jsem žádala banku několikrát, alespon o snížení částky, ale bylo to k ničemu). Přemýšlím, zda nebude mít do budoucna smysl zkusit zažádat zpětně, o vrácení alespon části poplatku, když je to problém, který bylo rozhodnuto upravit zákonem. Mockrát děkuji za info. Slámová

Odpověď

Dobrý den,

je nutno vždy posuzovat podmínky smlouvy v době, kdy byla tato smlouva uzavířána. Pokud to bylo před účinností nového občanksého zákoníku, tak se obávám, že máte smůlu. Pokud jste v původní smlouvě souhlasila s touto výši sankce, pak nemá smysl se domáhat vrácení. Pokud však prokážete u soudu, že podmínka je neopodstatněně vysoká, pak byste se mohla domáhat vrácení. K tomu byste ale potřebovala rozhodnutí soudu. Právo se vztahuje až na smlouvy uzavřené po r. 2014, tj. po účinnosti noného občanského zákona.


Dotaz

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, pokud dojde banka zesplatní hypoteční úvěr, můžou od této chvíle být počítány oba úroky? Tj řádný úrok a úrok z prodlení? Pokud ano, kapitalizuje se řádný úrok a navyšuje se o něj celková pohledávka, tzn úrok z prodlení se pak počítá z vyšší částky? děkuji

Odpověď

Když Vám někdo úvěr zesplatní, tak v podstatě pro Vás to znamená, že došlo k porušení nějakých podmínek z Vaší strany. Pokud není úvěr tedy řádně splacen, banka účtuje sankční úrok, který může být také stanoven jako úrok z úvěru + nějaká přirážka. Jak se postupuje dále, je věcí podmínek banky, resp. smlouvy o úvěru, a to u každé dané instituce. Pokud úrok nesplácíte, zvyšuje se o něj pohledávak banky a za něj opět může být počítán úrok z prodlení. Je to logické.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz ohledně neoprávněného zrušení účtu Českou spořitelnou. Celou záležitost jsem předal kanceláři FA. Chtějí po mně vědět, na kolik si cením škodu, která mi tím byla zrušena. Dá se prosím nějak finančně vyčíslit neoprávněné zrušení osobního účtu u České spořitelny? Jednalo se o běžný účet, docházely mi na něj sociální dávky, byly tam příkazy k úhradě nájmu, elektřiny. Samozřejmě splátka úvěru, kterou mi zpoplatnili, a nedoplacený kontokorent,protože účet zablokovali před nabytím právní moci.Děkuji za pomoc.

Odpověď

Je dobré si zhruba spočítat náklady nebo ztráty, které Vám tím byly způsobeny. Do hodnoty tzv. škody (spíše je to újma nebo dokonce můžete požadovat i nemajetkovou újmu, tzn. něco, co si "oceníte" sám jako to, že Vám banka zrušila účet) můžete  zahrnout i např. neprovedené splátky úvěru, neprovedený trvalý příkaz apod. Nemusí to být jen přímá škoda, tedy něco, co jste musel zaplatit za to, že jste byl v prodlení s placením.


Dotaz

Dobrý den, mám od roku 2007 sjednané investiční životní pojištění Z65 u Generali. Mám sjednané pololetní platby, nicméně jsem opomněla za rok 2014 zaplatit. Před koncem roku jsem tam volala, abych zjistila, kolik mám doplatit a bylo mi řečeno, že kvůli nezaplaceným platbám byl můj účet tzv. zmrazen, účet nemohu už nikdy obnovit, nemohu už zasílat žádné peníze, žádné pojistné z toho nemohu už uplatnit a mám možnost buď: peníze v bance nechat, a nebo vypovědět smlouvu a po asi 6 týdnech mi bude vyplacena určitá část z investované částky - konkrétně investovala jsem tam přes 70 000 Kč. Odkupné mi bylo nabídnuto jen cca 50 000 Kč. Jde o to, že bych v pojištění nejraději pokračovala. Nezdá se mi tedy správné, že banka mi tuto možnost odmítla, a hlavně bez jakékoliv upomínky či výzvy k zaplacení - neodržela jsem nic. Zdá se mi to velmi radikální a nekorektní. Poradkyně z Generali tvrdila, že nejsou povinni upomínky klientům zasílat. Je to opravdu tak? Mají právo můj účet zmrazit a nabídnout mi odkoupit jen část? Děkuji.

Odpověď

Podejte stížnot v písemné podobě do své pojišťovny s tím, co po nich vlastně chete a pokud budte s odpovědí nespokojena, tak podejte návrh na řízení u finančího arbitra, který je kompetentní řešit spory z životního pojištění. Zda na to, co píšete, má pojišťovna právo či ne, zjistíte z podmínek pojišťovny.


Dotaz

Je možné zřídit si v České republice účet jako soukromá osoba s tím že tento účet bude identifikován pouze číselným kodem bez identifikace klienta jeho jménem a příjmením aby nebylo možné identifikovat účet třetím stranám

Odpověď

Ne, není to oficiálně možné, neboť by to bylo v rozporu se zákony ČR a předpisy EU. Možná takto - Vy se musíte identifikovat své bance nebo subjektu, který Vám účet zřídí. Třetí strana zná jen Vaše číslo účtu, příp. zkrácený název účtu, což může být cokoliv nebo to nemusí být vůbec (povinný údaj pro vnitrostání platby to není).

V oblasti zahraničního nebo přeshraničního platebního styku to všek může být jinak.


Dotaz

Dobrý den, mám hypotéku u Unicreditbank (urok na 5 let 3,59%). Fixace končí v březnu 2015. Mezitím mi finanční poradce v KB nabidnul refinancovani (fixace 5 let a sazba 2,59%). Podpesal jsem refinancovani v cervnu 2014. Nyni jsem dostal od Unicredit nabidku na prodlouzeni hypoteky se sazbou 1,79% na 5 let. Pozadal jsem KB o zmenu sazby nebo vycisleni pokuty za necerpani hypoteky (cerpani v planu na brezen 2015). Sazbu pry v zadnem pripade nezmeni a pokutu vycislili na 175.000 Kč. Jemožné se nejak branit? Nebo zbyva jen zbytecne mrhani prostredky nasledujicich 5 let? Dekuji mockrat za odpoved, Jan Fisar

Odpověď

Dobrý den,

podle mého názoru bez smluvní pokuty se to neobejde. Bylo to jen a jen na Vás, že jste se takto rozhodl a s KB refinancování podepsal. Bylo to trošku předčasné, to je nutno říci, ale jde o to, že Vás k tomu opravdu nikdo nenutil. Takže, v tomto případě, stížnost by byla neoprávněná a KB e celkem nedivím, že Vám sazbu, kterou jste si dohodli, měnit nebude. Vždyť Vy i ona jste nesli riziko dalšího vývoje...


Dotaz

Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala zda mi dokážete poradit. Nyní je mi 25 let, ještě v době, kdy jsem nebyla plnoletá mi rodiče zřídili u Raiffeisenbank stavební spoření. Pak se po určité době rozhodli, že chtějí peníze vybrat, avšak aby bylo možné peníze získat ve zkráceném termínu, bylo nutné podepsat další dokumenty, mezi kterými bylo to, že se zřizuje nový účet stavebního spoření. Pracovníkem RB však bylo rodičům sděleno, že na účet mohou peníze posílat, pokud nebudou nebo přestanou, tak se účet automaticky zruší. Pak maminka peníze na účet přestala posílat a ptala se pracovníka co s účtem, ten jí řekl, že se uzavře. Nyní, po 7 letech mi od Raiffeisenbank přišel POPRVÉ dopis, že mám vůči nim dlužnou částku. Jednak mě to překvapilo, protože mi rodiče řekli, že účet byl uzavřen a pak také zejména proto, že celých sedm let nedorazil žádný výpis z účtu. Při zjišťování proč tomu tak bylo mi bylo bankou řečeno, že se jim výpis vrátil s poznámkou od pošty - adresát na uvedené adrese neznámý a pak je už prý neposílali a nechávali v centrále společnosti. Zde určitě také udělala chybu Česká pošta, tatínka, který na adrese žije se nikdo z pošťaček na mě neptal (byla jsem na studiích a nebyla proto doma každý den, trvalý popis tu mám pořád), navíc se nejedná o doporučené dopisy, ale o obyčejný dopis, který stačí hodit do schránky, tak jako to udělali teď po 7 letech. Když jsem si nechala zaslat zpětně výpisy, zjistila jsem, že vložených 2500 Kč banka po celou dobu využívala na poplatky a nyní až se účet dostal do mínusu kvůli poplatkům, tak mi po 7 letech zaslali dopis. Zajímavé, že další roky mi jej už nezkoušeli poslat a nechávali jej v centrále. Dopis s poznámkou od České pošty už prý skartovali, napsali mi proto prohlášení, že jim výpis pošta vrátila a pak je proto již nezasílali. O tom, že se účet nezrušil jsem nevěděla, zvláště když žádný výpis po celou dobu nepřišel. Chtěla bych se Vás proto zeptat jak bych měla nejlépe postupovat. Přijde mi škoda, že kvůli špatným informacím od pracovníka RB a nedoručování dopisů ČP musím teď zaplatit dluh za poplatky a taky to, že vložená částka 2500 Kč byla využita pouze na poplatky. Chystám se podat reklamaci na Českou poštu, kvůli jejímž pracovníkům jsem nedostala první zaslaný výpis. Dluh u RB pravděpodobně budu muset zaplatit, ale nechce se mi s tímto principem fungování smířit a ráda bych částku 2500 Kč získala zpět. Budu velice vděčná za Váš názor a rady jak situaci vyřešit. Děkuju a přeju hezký den,

Odpověď

Dobrý den,

vyřizovat reklamaci po tolika letech je celkem obtížné. Důležité je, co bylo uvedeno ve smlouvě o stavením spoření. Podle mého názoru nemůže účet "jen tak zaniknout", pokud to není buď uvedeno přímo ve smlouvě nebo neprojivil vůli majitel účtu. V sazebníku spořitelny je jistě poplatek za vedení účtu, který bývá u nich roční. Jistě, reklamaci můžete podat, ale je nutné také mít "v ruce" argumenty, které lze použít, resp. doložit. Musí to být hlavně smlouva. Co se týká České pošty, obávám se, že tam se ničeho nedovoláte.


Dotaz

Dobrý den. Mám dotaz tykající se autonehody s černou zvěří.Vím že je to mimo toto co zde děláte, ale zajímala by mě možnost kterou uvádím dole. Děkuji V pátek jsem měl nehodu kdy jsem srazil prase. Policie přivolána, záznam vyhotoven. Zajímalo by mě kdo je odpovědný za černou zvěř a zda se dá požadovat náhrada škody. Na internetu jsem si přečetl, že mám smůlu, ale zajímalo by mě, když neodpovídá myslivecké sdružení ( na komunikaci není značka o nebezpečí zvěře), zda neodpovídá stát, který honitbu pronajíma. Protože jsem si nezpůsobil škodu úmyslně, tak teď jsem poškozen na majetku, tak se domnívám, že by někdo odpovědnost měl mít. Děkuji za odpověd

Odpověď

Dobrý den,

je to opravdu dotaz na problém, který je mimo můj obor. Nejsem specialista na toto téma a nemám ani zkušenosti jako myslivec. Omlouvám se.


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna